Tuesday, February 21, 2017

Kari yang Ringkas Tanpa Santan


Bawang merah, bawang putih, halia, biji ketumbar, bunga lawang (satu kelopak je cukup, tak perlu sekuntum), rempah penumis kari (campuran biji sawi, halba, jintan manis), serbuk kari yang dah bancuh dengan air, air asam jawa (tiada dalam gambar).

Kalau suka boleh letak cili kering sekeping.

Bahan-bahan tadi cukup untuk buat kari sebanyak 3 1/4 periuk sebesar (sekecik) sauce pan.

Tumiskan semua bahan sampai naik bau dan bawang nampak perang, lepas tu pes kari tadi kasi terjun dalam periuk. Kacau (takut hangus) sampai pecah minyak.

Lepas tu masukkan ikan (ini adalah kari ikan. Kalau nak buat ayam bezanya cuma guna serbuk kari ayam).

Kacau-kacau kari biar meresap kat ikan.

Lepas tu masukkan air asam jawa dan air. Biar mendidih.

Tada... dah siap. Cukup untuk dua ke tiga orang makan.

Thursday, February 16, 2017

Saranan Mak Cik Peah (bukan nama sebenar)

Seorang mak cik yang tak pernah kahwin tanya seorang perempuan yang dah tiga tahun kahwin - "bila nak dapat anak?"

Soalan yang sangatlah tak patut ditanya aku rasa.

Bukan je sebab macam tak jaga sensitiviti. Tapi juga sebab soalan bila tu sesuatu yang jadi di atas izin Allah.

Soalan bila nak dapat anak ni susahnya nak jawab macam nak jawab soalan bila nak mati. Takde siapa pun tahu bila dia akan mati ye dak.

Tapi perempuan tu jawab baik-baik - "belum ada rezeki.." clichè jawapannya. Eheh.

Tapi lepas tu mak cik tu bagi cadangan yang cukup bernas - "kau buatlah."

(Adoi mak cik. Ingat buat anak macam buat cekodok? Buat-buat terus jadi?)

Tapi atas dasar bersangka baik dan hormat orang tua aku terjemahkan cadangan 'buat' itu maknanya ikhtiar berubat. Boleh gitu? 😅

Tuesday, February 14, 2017

The Drugs


Malam tadi berjaya menghabiskan dos terakhir segala ubatan. Walau banyak cabarannya. Eleh.

Hehe. Ye la, ingat senang ke nak mendisiplinkan diri makan ubat? Ubat ni dua kali sehari, ubat tu tiga kali sehari, ubat yang ini telan dua biji, ubat yang itu telan sebiji, ubat lagi satu setengah jam sebelum makan, ubat yang itu selepas makan. Ha nampak, nak sebut pun dah penat.

Ada la dua tiga kali hampir-hampir missed ubat sebab lupa. Lepas makan selesaikan pinggan mangkuk periuk kuali dalam sinki, tiba-tiba dengar teet teet mesin basuh dah selesai basuh kain baju gi ampai kain dulu, lepas tu baby nak susu lepas tu itu ini itu ini lepas tiga jam baru ingat ubat belum makan. Toing..

Tapi apa-apa pun tahniah lah atas kejayaan aku menghabiskan segala dadah-dadah (baca:drugs) yang doktor bagi tu. Tepuk tepuk..

Harap-harap nanti boleh lah bf balik. Yay..