Monday, May 21, 2018

Diari PRU14 Aku

07 Mei 2018
Incek papa tiba-tiba mengemukakan cadangan yang sungguh bernas - Lepas ngundi jom balik Terengganu. Amboi incek, sedap aje buat keputusan last-minute. Tapi aku setuju dengan sepenuh hati sambil otak laju berkira-kira sempat ke tak nak basuh semua baju yang nak dibawa, sempat ke nak kering, nak lipat, nak packing - kain-baju untuk semua 4 kanak-kanak riang ria + mama yang osem tak hengat. Baju yang elok tak banyak yang tinggal. Pusing-pusing gilir-gilir baju tu jugak. Baju yang dah bersih ada tapi ada lah cacat sana-sini, koyak situ, singkat sini. Baju mama memang terhadlah bulan-bulan kebelakangan ni. Dah sangkut kat peurt. Ha ha hadoi. Belum kira nak packing toilettries, krim pesakit kulit, ubat-ubatan, susu-susuan, botol-botolan, makanan budak yang gigi baru 6 batang, dan itu, dan ini, dan lagi, dan lagi..


08 Mei 2018
Balik kerja, tapau roti canai untuk makan malam sekeluarga (supaya tak banyak kerja nak kena masak cuci periuk kuali bagai dengan drama jejak kasihan dak kecit peluk kaki masa tengah masak), jemput semua kanak-kanak riang-ria-gembira-sentiasa-bising-selalu balik rumah, lepas tu incek papa patah balik ofis nak siapkan kerja nak cuti panjang amik kesempatan cuti plihanraya yang best dan bernas gila sebab buat hari Rabu. See, this is how we could turn bad things into a good one (konon).

Tapi cabaran terbesar bila incek papa masuk ofis malam dan balik tengah malam ialah - camana aku nak packing dan mengemas segala macam mak-nenek kat rumah tu dengan aman dan damai tanpa iklan-iklan dari semua kanak-kanak riang-ria-gembira-sentiasa-bising-selalu ni?

Tengah aku mengemas kat dapur dak kecit gigi nam batang tu nak terjun tiruk dari atas sofa. Ok, kemas dapur put on-hold. Tengah aku solat maghrib dia dan abang dia datang ba-cak dan main sorok-sorok dalam telekung. Pasrah. Kang aku cak diorang kang nanges lak lagi tak jadi kerja aku. Tengah diorang bergaduh berebut main blok kayu dan berebut channel tv + berdebat entah apa isunya pun aku tak tahu, aku amik kesempatan makan roti canai laju-laju sebelum ada yang datang buat aduan dan laporan yang aku tak kuasa nak buat siasatan lanjut sebab balik-balik kes yang sama. Alhamdulillah, takde kes tercekik roti canai.

Tapi kesimpulannya malam tu berlalu tanpa aku sempat packing apa-apa, kain baju kat ampaian terbiar tak berangkat, pinggan mangkuk dan botol-botol susu bergelimpangan dan lain-lain tak dapek den nak kobar an cano kecah eh. Senang cerita, mari semua kita tido.
Aku sedar incek papa balik tapi malas nak tengok jam. Pagi esok je lah aku tengok.




09 Mei 2018
Aku bangun macam hari nak gi kerja - pukul 4 pagi. Angkat kain, sidai kain yang anak dara jepun tu dah siap basuh, lipat dan mula packing. Azan subuh je packing dah siap 70%. Incek papa ke surau. Kejut dak leng chai dan leng lui tu bangun subuh dan siap mandi semua, pastu  pandai-pandai lah diorang nak packing barang ekstra nak bawa balik kampung.

Lagi dua dak kecit tukar lampin je. Pukul 7.15 angkut semua keluar gi tempat mengundi. Konon-konon nak dapat giliran paling awal. Lagi awal dari calon-calon bertanding.
Pergi Dewan Dato Ahmad Razali. Tengok ada banyak polis dengan moto besau, ada trak polis, kereta polis, abam-abam polis, tapi takde pulak nampak orang datang nak ngundi. gate pun tutup lagi. Awal sangat kot. Takpe, jom sarap dulu.

Sarapan depan sekolah. Tengah sarapan nampak calon parti dacing sedang beramah mesra dengan pengundi yang sedang beratur kat luar pintu pagar sekolah yang belum dibuka.
Selesai sarapan Pergi balik dewan tadi. Incek papa keluar dulu. Konfiden nanti ngundi aku dapat priority lane. Aku tunggu dalam keta dengan anak-anak. Tiba-tiba incek papa datang balik. Rupanya bukan itu dewannya. Lor...

Start enjin keta, patah balik, sambil berkira-kira, buka google maps, cari Dewan Orang Ramai Taman Dato Ahmad Razali. Tiba-tiba nampak satu keta hitam. Hah, konal keto ni. Jiran kita ni. Jom folo dia. Mak kata jangan ikut orang yang kita tak kenal. Tapi cik kak ni kitorang kenal. Hehe..

Tiba-tiba keta ni masuk lorong-lorong kecik, celah-celah taman perumahan dan parking tepi jalan. Pandang kiri, pandang kanan, pandang depan, belakang. Dewannya mana? Malu bertanya sesat jalan kan. Jadi incek papa turun dan tanya akak jiran ni. Aku nampak akak tu macam tergelak. Mesti incek papa dah buat pengakuan jujur yang kitorang folo dia. Eheh.

Rupanya itu jalan belakang, Parking banyak sebab tak ramai orang ikut jalan tu. Lepas tu kena jalan sikit, ada jambatan, belah kiri ada pokok sukun yang lebat berbuah, belah kanan ada pokok-pokok apa entah, belah bawah nampak sungai mengalir celah-celah batu sungai, bunyi unggas dan mergastua bersahut-sahutan. Wah wah wah. Ni nak gi ngundi ke nak trekking wei.

Rupa-rupanya dewan tu celah-celah blok flat. Tak pernah tahu ada dewan kat situ.

Tengah beratur nampak calon parti mata lebam baru selesai mengundi tengah beramah-mesra dengan pengundi dan bagi tisu serta nasihat elok-elok celup jari, dakwat meleleh. Sempat salam. Nampaknya dia ingat lagi 07 Mei itu hari dia belanja aku sarapan kat depan sekolah tu. Heheh.

Barisan panjang. Tengah beratur ada petugas SPR nampak aku dan panggil aku potong barisan. Tau dah.. Perut dah takleh sorok dah. Heheh. Incek papa tanya dia camana? Bini ikut priority lane, lakinya pegang budak yang dah tak keruan terjerit-jerit nak lepas tak nak dukung, keliling dia ada lagi tiga budak yang macam biasa kalau tak dikawal selia bakal melakonkan babak-babak drama tanpa skrip dan kamera.

Sekali petugas SPR tu suruh incek papa beratur kat barisan warga emas. Hehe. Jadi aku masuk dulu, aku bawak sekali dak hensem yang mulut becok tu. Banyak betul soalan dia. Tanya itu, tanya ini, ba cak kat kotak undi,  buat inspection kat peti undi. Petugas-petugas SPR tu pandang je.

Masa buka kertas undi tu nampak logo bulan, dacing, mata lebam, dan gajah. Entah camana boleh terfikir nak tulis dalam kotak tu 'Awas, Gajah Melintas di Hadapan'. Tapi nasib baik aku dah matang dan tak nakal macam budak. Jangan rosakkan undi. Pangkah betul-betul supaya orang yang kita tak berkenan dapat 'dipangkah' keluar. Hehe.

Alhamdulillah segalanya berjalan dengan lancar, pukul 9 pagi semua selesai - sarapan dah, ngundi dah, walaupun dengan bawa 4 orang budak. Balik rumah, mandikan 2 budak lagi, finalise barang-barang yang nak pack, chow.

Jadi malam tu aku tengok keputusan di kampung halaman terchenta. Disebabkan keputusan macam agak liat nak keluar, sesi analisis politik bersama mak aku berlangsung agak lama. Lepas tu dah malas nak nunggu keputusan. Tido.

***
Aku rasa panjang dah entri kali ni. Next entri tak tau lah bila akan keluar. Boleh lah baca satu perenggan dulu, pastu sambung-sambung baca. Keh3. Lagipun telefon pintar belum baiki lagi. Duit nak baiki henpon tu lagi bagus aku pakai untuk beli susu anak, lampin anak, beras, ayam ikan, bayar yuran taska, tadika, belanja sekolah, etc. etc. etc. Tunggulah ekonomi dah elok sikit nanti baru baiki. Time tu bolehlah up entri macam tahun-tahun lepas.

Wednesday, February 7, 2018

Khabar Berita Pertama Dari Mak Cik Untuk Tahun 2018

Assalamualaikum wa rahmatullahi wa barakatuh.

Setelah sekian lama akhirnya hari ni berjaya log in. Pinjam pc pejabat. Sementara tunggu incek papa pulang dari menjalani kursus BOSIET (Basic Offshore Safety Induction and Emergency Training). Petanda tak berapa lama lagi mak cik bakal kembali jadi ibu tinggal. Ibunya tinggal di daratan. Bapanya turun ke laut. Eheh.

Sebelum bercerita lebih lanjut ingin mak cik memohon maaf kerana tidak dapat menyambung leteran-leteran mak cik.

Mula-mula tu bizi bebenor. Bizi tahap nak stalk blog orang pun tak sempat. Kejar project deadline sebab nak bercuti hujung tahun itu hari.

Lepas tu tahun baru dimulakan dengan insiden telefon pintar digigit anak teruna sampai hilang gambarannya. Sampai hari ni tak bertelefon pintar. Bila tak bertelefon pintar memang payahlah nak update blog yang hidupnya semacam segan matinya tak malu mahu. Begitulah, sepintar-pintar telefon pintar tetap tak dapat mengelak gigitan seorang budak yang kegeraman.

Dua ke tiga hari telefon yang pintar itu digigit kereta pula dipancung orang. Segala kerugian material ditanggung si pelaku. Claim insuran dia. Itulah, lain kali jangan potong Q ye. Tapi kerugian masa dan tenaga serta hutang budi tetap ditanggung badan.

Eh, dah nak Isyak. Papehal solat dulu. Panjang umur insya Allah mak cik datang berleter lagi.

Daa..





Tuesday, September 26, 2017

Arak 2017: Episod 1- Pandangan Seorang Loyar

Kadang-kadang bila kita nak tunjuk pandai, kita sebenarnya lebih kepada memandai-mandai, akibatnya kita taklah nampak pandai.

Tak kira lah kita lawyer ka, majistret ka, ahlil musik ka, doktor gigi ka.



Mula-mula sila rujuk gambar.

Kemudian sila klik sini untuk lebih faham apa yang makcik nak leter nanti.

Dah terjun ke pautan sinun? Dah baca? Sila hadamkan.

Nanti bila senang mak cik akan kembali berleter.

Ok, see you.

Tuesday, September 19, 2017

Jawatan Kosong di Kelantan


Kilang minuman kacang soya.

Lokasi : Kelantan.

Berminat sila hubungi nombo yang tertera.

Sekian terima kasih.

Monday, September 18, 2017

Simbiosis


Symbiosis (from Greek συμβίωσις "living together", from σύν "together" and βίωσις "living")[2] is any type of a close and long-termbiological interaction between two different biological organisms, be it mutualistic,commensalistic, or parasitic. The organisms may be of the same or of different species. In 1879, Heinrich Anton de Bary defined it as "the living together of unlike organisms".
Symbiosis can be obligatory, which means that one or both of the symbionts entirely depend on each other for survival, or facultative (optional) when they can generally live independently.
***
Mutualism or interspecies reciprocal altruismis a relationship between individuals of different species where both individuals benefit.[17] In general, only lifelong interactions involving close physical and biochemicalcontact can properly be considered symbiotic. Mutualistic relationships may be either obligate for both species, obligate for one but facultative for the other, or facultative for both.

***
Sumber teks: Wikipedia