Sunday, June 26, 2016

Tepung Pelita

Leng chai: mama, nak kuih yang putih tu.

Mama: ni tepung pelita.

(Seminit lepas tu)

Leng chai: mama, nak lagi tepung komputer.

Thursday, June 23, 2016

Buka Puasa Mak Ayah yang Ada Anak Kecik



Zaman aku kecik-kecik dulu bila tiba waktu buka puasa budak-budak yang tak puasa semua kena duk luar tak boleh masuk dapur dan menyibuk kat meja makan kacau orang nak buka puasa.

Orang semua dah siap berbuka baru boleh masuk dapur.

Sekarang aku tak buat macam tu dengan anak-anak.

Aku tukar sikit kaedahnya.

Pukul 6.30 ptg aku panggil anak-anak duk  kat meja makan untuk makan malam. Apa diorang nak aku layan.

Kadang-kadang diorang melebih-lebih juga. Biasalah budak-budak. Tak mengada tak budak namanya. Order ikut suka hati je. Mama, nak milo sejuk. Mama, nak teh o ais. Mama, nak sirap bandung. Mama, nak tambah kicap. Takpe, kalau aku rajin aku layan. Tapi selalunya tak rajin. Ini mama. Bukan mamak.

Pukul 7 malam diorang selesai. Aku kemas meja dan hidang makanan orang puasa pulak.

Lepas tu warning jangan kacau mama papa nak buka puasa.

Tapi biasa lah yang kecik hensem tu memang tak makan saman.

Tapi sekurang-kurangnya taklah aku sibuk nak melayan anak-anak sampai akhirnya aku nak berbuka pun tak senang.

Pernah juga cuba buat macam makan malam semua makan sekali. Tapi sudahnya ada dalam sepuluh kali aku kena bangun ambik itu, ambik ini, lap itu lap ini, baru nak suap yang sorang nak air, baru nak suap yang sorang dah selesai makan nak basuh tangan tapi tak sampai kenalah bangun tolong bukakan paip, baru nak suap yang sorang dah terlangkupkan mangkuk bubur, baru nak suap yang sorang nak tambah nasi itu ini itu ini. Yang nak ke toilet itu cerita lain.

Sudahnya orang semua dah selesai tinggal aku terkontang-kanting kat meja makan dengan meja bersepah-sepah dan nasi dan lauk dah sejuk.

Jadi kaedah bagi budak-budak makan dulu aku rasa berkesan untuk ibu bapa dapat berbuka puasa dengan tenang.

Tapi kalau dah jadi mak-mak ni mana ada time boleh makan tanpa gangguan. Kan kan kan.

Tuesday, June 21, 2016

Tip : Anggaran Garam Dalam Masakan

Salah satu cabaran memasak di bulan puasa ialah tukang masak juga berpuasa. Jadi tak boleh lah nak merasa-rasa ni.

Di atas kesedaran ini meh lah aku kongsikan tip menganggar jumlah garam yang sesuai tanpa perlu merasa.

Untuk lauk yang dimasak menggunakan kuali berdiameter 12" dan paras masakannya separuh kuali anggaran garamnya ialah setengah sudu kecil (garam dalam sudu tu macam bukit yang rendah, bukan leper ye).

Untuk sup yang dimasak menggunakan periuk  berdiameter 8" dan ketinggiannya 6" dan paras supnya lebih kurang 3/4 periuk anggaran garamnya ialah setengah sudu kecil kecuali jika kandungannya ada 2 kiub pati ayam, garam tidak diperlukan sama sekali. Kot nak taruk juga bolehlah secubit.

Walau bagaimanapun, anggaran ini adalah terpakai sekiranya masakan tersebut telah mempunyai unsur masin dalam kandungannya - belacan, bilis, udang kering, etc. Untuk masakan yang ada bahan-bahan ini anggaran garam adalah sekadar secubit dua.

Perhatian: Entri ni aku tulis di pejabat pada pukul 1.07 tengah hari. Segala anggaran, maklumat dan tip adalah berdasarkan pengalaman dan ingatan semata-mata. Sebarang risiko lauk terlebih masin atau tak cukup masin adalah tanggungan sendiri. Sekian terima kasih.