Friday, March 17, 2017

I Am Number Four

Posing cenggini hensem ke mama?

Senyum nampak gigi gusi

Aktiviti harian beliau adalah aktiviti normal seorang bayi umur sebulan setengah.

Susu, tidur, membuang, menyengih dan berborak. Sangat sibuk.

Semoga berbahagia dunia akhirat dan dilindungi dari kejahatan segala makhluk.

Thursday, March 16, 2017

Persona. Nah Pasta.



One day I opened my tong beras and I terpesona because there was no beras then I felt like cooking pasta for dinner that night. - Persona. Nah pasta.

Elakkan pembaziran dan kitar semula mana-mana bahan yang boleh dikitar semula.

Dan pagi esoknya ada lagi baki spaghetti dan sup krim kentang. Untuk tidak membazir aku cuba mengolah kembali spaghetti itu menjadi sesuatu yang sedap (boleh kata gitu) yang perisanya bukan mainstream - bukan bolognaise, bukan carbonara, bukan aglio olio.

Pendek kata bukan rasa Itali dan bukan rasa barat (western). Fusion. Lebih kurang. Lebih tepat lagi rasa ampang. Hee..

Bahan asas yang diperlukan cuma bawang putih dan tuna dalam tin.

Sama ada tuna chunk atau flakes, dalam minyak atau dalam air, sukatilah. Cuma jangan guna tuna spread yang dah siap boleh sapu kat sandwich sebab rasanya akan jadi pelik.

Aku guna tuna flakes in olive oil sebab itu je yang sedia ada dan dah dibuka. Sebelum terbiar dalam peti sejuk baiklah aku mengapa-apakan beliau.

Diulangi, elakkan pembaziran dan kitar semula mana-mana bahan yang boleh dikitar semula.

Bahan optional suka hati lah nak letak lobak, brokoli, cendawan, bawang, zaitun jeruk, lada benggala, atau apa-apa sahaja yang berkenan di hati.

Lagi sekali, elakkan pembaziran dan kitar semula mana-mana bahan yang boleh dikitar semula.

Mula-mula tumis bawang putih, kemudian masukkan tuna dan apa-apa bahan optional, kacau dan masukkan spaghetti (atau apa-apa pasta), tabur garam sikit dan tadaa... siap!

Disebabkan sup krim kentang malam sebelum tu ada berbaki jadi aku tuangkan jadi kuah. Kalau tak berkuah pun tak jadi hal. Makan macam tu pun ok je.

Elakkan pembaziran dan kitar semula mana-mana bahan yang boleh dikitar semula.

Lepas tu makan diam-diam jangan sampai jiran kau orang Itali tahu. It might be an insult to them.


Wednesday, March 15, 2017

Tahniah!


Semalam adalah hari yang bersejarah. Seumur hidup aku itulah pertama kali aku berjaya buat kek dan hasilnya ialah kek. Bukan kuih bakar. Tak sia-sia aku melabur kat Lazada beli mixer harga RM45 + RM1.50 caj penghantaran.