Wednesday, August 5, 2015

Selamat Hari Lahir - Arjuna Beta



Hari ni budak ini genap umur satu tahun jagung.

Setahun yang lepas budak ini tak sesabor nak keluar.

Masuk labor room lima minit dia dah baa-cak kat nurse tu.

Kat nurse je la sebab doktor tak sempat sampai. Eheh.

Perkembangan setakat hari ni:

Gigi dah ada tiga batang.

Belum pandai jalan tapi dah pandai memanjat.

Tokojut den tengok dia dah kat atas gril tingkap kat kampung itu hari.

Ye, grill tingkap, bukan grill pintu ye tuan-puan. Spiderman betul.

Belum pandai cakap tapi pandai nyanyi.

Belum mula menapak tapi kalau dengar muzik dia berdiri dah terhenjut-henjut. Ni dapat dari sapa entah.

Lepas makan tak reti nak minum air kosong tapi pandai pulak menyirap (minum air sirap).

Apa-apa pun semoga berbahagia dunia akhirat.

Amin.

Friday, July 31, 2015

Doa


Dalam kita (termasuk aku) asyik mengutuk dan mengumpat beberapa mangkuk yang tidak dapat difahami kemangkukkannya, aku rasa kita terlupa ada perkara yang lebih baik yang kita boleh lakukan dan menyumbang kepada keadaan yang lebih baik.

Er, kita sendiri pun tanpa disedari kadang bertindak macam mangkuk. Itu realiti.

Jadi sempena hari Jumaat yang indah ini apakata kita sama-sama berdoa supaya Allah mentakdirkan sesuatu yang baik untuk negara kita yang tercinta ini.

Jangan lupa juga berdoa semoga Allah bukakan hati kita untuk melihat kebenaran itu sebagai satu kebenaran dan kebatilan itu sebagai satu kebatilan.

Awas, jangan mintak bala. Walaupun untuk orang yang kita rasa patut dapat bala. Allah maha mengetahui apa yang terbaik.

Semoga  Allah bukakan hati kita seluruh rakyat Malaysia tanpa terkecuali seorang pun untuk menerima hidayah-Nya.

Thursday, July 30, 2015

Good Practice


Susun atur pinggan mangkuk dalam kabinet, mangkuk-mangkuk mesti disusun sebelah atas.