Monday, September 26, 2016

Jangek

Tinggal tulang. Isi habis dikikis.

Leftover. Simpan dulu. Nanti panaskan balik.

Jangek masak lemak cili padi - lauk Minang yang bagi aku eksotik. Sama eksotik dengan gulai kulit lembu masakan Jawa.

Masak dengan bacang. Lopeh makan ni kompom ekau buleh speaking nogori. Hehe.

Itu hari tengok macamana mak mertua dan pak mertua proses jangek ni. Tapi tak sempat nak snap gambar. Biasa lah, berkejar dengan budak-budak bertuah mana sempat nak buat dokumentari.

Itu hari pun tengok cara proses kepala kambing untuk buat kari kepala kambing pun tak sempat nak snap satu gambar pun. Tau-tau kari dah masak.

Jangek ni diproses daripada kaki lembu. Bakar dia, pakai torch, pastu belah sekitar sendi dan potong tendon dan ligamen, lepas tu rebus dulu kasi empuk, lepas tu baru lah boleh gulaikan dia. Selalunya gulai dengan bacang.

Lain kali singgah kedai minang bolehlah cuba lauk ni kalau ada. Kalau ada la. Rare ni.

Saturday, September 24, 2016

Mereka Lelaki yang Lemah

Seumur hidup korang pernah jumpa tak lelaki yang jenis lepas makan tinggal pinggan kat meja makan?

Aku pernah.

Aku selalu perhati ada sorang dua ni dah jadi tabiat.

Lepas makan tinggal pinggan kat meja makan lepas tu melenggang basuh tangan kat sinki.

Aku rasa seumur hidup aku angkut pinggan mangkuk dari meja makan ke sinki tak pernah pulak tangan aku patah ke terkehel ke.

Sebab tu bila aku bangun pagi dan tengok ada pinggan bersih di rak pinggan, yang aku tau aku tak cuci pun malam tu, aku rasa bersyukur sangat sebab itu maksudnya laki aku seorang lelaki yang perkasa (err.. melampau ke ayat perkasa tu?).

Friday, September 23, 2016

Pizza Ekonomi

Cepat disediakan. Senang dimakan.

Kadang-kadang tekak tak nak makan nasi. Atau mungkin nak jimatkan masa untuk urusan lain, atau mungkin saja-saja nak rasa macam orang Itali.

Jadi bolehlah sekali-sekala buat piza untuk makan malam. Untuk sarapan pun ok apa.

Dalam entri dulu dah pernah cerita tapi memandangkan yang kali ni lebih menyerlah kepizzaannya nak publish lah lagi sekali. Saja ngengada..

Nak jenguk entri dulu boleh klik sini

Tak reti nak buat base pizza? Takpe, guna aje apa bahan yang ada.

Guna tortilla nanti jadilah ala new york crust (konon). Guna roti nan jadilah piza mamak kot. Hehe. Paling koman guna roti sandwich. Yang ni kalau takde juga tak tau lah nak kata apa.

Bahan2:
-2 keping tortilla (sebagai base)
-puri tomato
-keju parut
-daging kisar (masak sekejap dalam kuali tanpa minyak)
-bawang besar (hiris)
-timun jeruk (hiris)
-cendawan butang (hiris)

Cara2:
1- Tabur keju atas tortilla.
2- Lapis satu lagi tortilla atas tortilla yang dah tabur keju.
3- Sapu puri tomato tortilla lapisan atas.
4- Tabur keju parut.
5- Tabur daging dan semua bahan-bahan yang dah hiris.
6- Masukkan dalam oven yang dah preheat 200 darjah celcius.
7- Bakar pada suhu 180 / 200 darjah celcius selama 5 minit.

Segala bahan-bahan tabur topping tu kalau suka boleh dikecualikan atau boleh tambah apa-apa je bahan lain atau boleh ganti dengan apa-apa je.

Macam daging tu nak ganti dengan ayam ke, timun jeruk nak ganti dengan zaitun ke, tak nak cendawan ke, nak tambah capsicum ke, sukati lah.

Kalau takde keju parut boleh je guna keju slice yang selalu kita letak dalam sandwich tu. Tapi kalau pakai yang ni kurangkan waktu bakar kepada 4 atau 3 minit.

Pendek kata sukatilah nak buat camana pun janji boleh telan. Eheh.

Oh ya, maaflah ye tak snap gambar. Sebab takde niat pulak nak share. Dah kenyang baru rasa nak show off.

Selamat mencuba!