Saturday, July 22, 2017

I Am Me

Sekarang tengah trending lagu I Am Me yang dinyanyikan oleh seorang yang berkulit puteh.

Tapi aku suka lagu I Am Me yang dinyanyikan oleh seorang budak hitam.

Lagu ni

Willow Smith - I Am Me

I'm me, I'm me, and that's all I can be
I'm me, I'm me, it's my one ability
I'm free
And you can't stop me,
I'm free, and that's all I can be

Days pass, I'm tryna find who I really am
I've been looking
People don't like the way I dress
So it won't matter, I've been looking
I've done my hair and it's not just that easy
I've been looking
Your validation it's not just that important to me


I'm me, I'm me, and that's all I can be
I'm me, I'm me, it's my one ability
I'm free
And you can't stop me,
I'm free, I'm meee, and that's all I can be

Night falls and I find it here I am in peace
I've been looking
Making friends with spirits lost
And it sets me free, I've been looking
Express myself cause it's my liberty
I've been looking
Your validation it's not just that important to me


I'm me, I'm me, and that's all I can be
I'm me, I'm me, it's my one ability
I'm free
And you can't stop me,
I'm me, I'm free, and that's all I can be

I am me, I am me, I am me
I am free, I am free, I am free
I am me, I am me, I am me
I am free, I am free, X 2

Ooooooooooooohhhhhhh

Create yourself, redo yourself
Renew yourself
Be you, do what you do,
Hold your head up high, everything's gonna be alright
You're you, I'm me, let's live in harmony
Coexist with each other, love each other
Be yourself
You have to be yourself, be real, be honest
Cause ain't nobody got time for that
They really don't, so listen to me
Listen to this song, because this is real facts
That will help you move along, yeah
That's all I wanted to say, so I love you guys so much
Hope you like the song and you know, yolo, misfits


Thursday, July 20, 2017

Feeling Superior


Kecik-kecik dulu aku suka makan mi guna chopstick. Mungkin mi tu rasa lebih sedap kalau makan guna chopstick. Eheh. Dasar budak-budak suka main-main.

Tapi aku tak berani bercerita kat kawan-kawan kat sekolah. Sebab? Kata diorang makan guna chopstick macam Cina, macam orang kafir makan. Erk.. Ayah aku yang ustaz tu pun tak pernah larang aku makan guna chopstick. Tapi tak lah pula aku nak berdebat dengan diorang. Sekolah rendah, darjah empat ke darjah tiga (lupa), nak debat aku tak reti lagi nak keluarkan dalil dan bukti-bukti logikal yang ampuh dan mampu difahami tanpa fikir mendalam.

Itu zaman aku kecik-kecik.

Hari ni ada sorang kawan satu pejabat tak nak makan kat restoran mi tarik kat kawasan pejabat aku ni. Alasan dia sebab banyak tulisan Cina. Aiyaa..

Pemilik dia Cina. Tukang buat mi tarik pun Cina. Nama restoran pun nama Cina. Menu pun bahasa Cina. Resit pun tulisan Cina.

Tapi kawan aku tu bukan tak tahu makanan kat restoran tu HALAL. Pekerja-pekerja yang buat mi tarik tu MUSLIM. Tauke restoran tu MUSLIM. Hari Jumaat pukul satu dia naikkan signboard Closed dan dia pergi solat Jumaat. Pelanggan-pelanggan yang sedia ada dalam restoran diuruskan oleh isteri dia.

Masa restoran tu tengah renovate dulu selalu juga aku nampak tauke Cina tu solat kat dalam kedai bila masuk waktu. Tauke gerai Melayu kat depan tu pun kadang aku tengok selamba berniaga waktu orang solat Jumaat.

Kadang kita rasa kita lagi bagus cuma sebab keturunan kita. Kita lupa keturunan bukan kita yang tentukan. Kalau Allah dah takdirkan kita lahir sebagai Melayu, Melayu lah kita. Kalau Allah takdirkan lahir sebagai orang Mongolia, Mongolia lah kita.

Kalau Allah takdirkan kita lahir dalam keluarga muslim, alhamdulillah. Share la dengan orang yang bukan Islam. Jangan kedekut. Eh, maksud aku kongsi maklumat.

Tapi ada juga yang tak cerdik bila tak tau nak bezakan antara bangsa dan agama. Bangsa ditentukan oleh keturunan. Agama ditentukan oleh pegangan. Mu reti dok lagi?

Jadi jangan la nak perasan lebih mulia cuma sebab keturunan semata-mata.

Wednesday, July 19, 2017

Lampu Isyarat di Simpang Tiga Plaza Flamingo

Kadang-kadang manusia tak kisah buat diri sendiri nampak bodoh.

Lebih pelik kalau dah buat kerja bodoh rasa bangga pula.

Peraturan dah macam seronok kalau dilanggar. Rules are meant tu be broken katanya. Pui..

Kalau lampu isyarat tu dah merah reti-retilah berhenti. Itu pun nak kena ajar ke.

Aku ingat kena letak palang kat lampu isyarat. Lampu merah je palang turun.

Tuesday, July 18, 2017

Mi Megi Kari Home Made yang Bebas MSG


Kadang-kadang tekak mengada-ngada tak mau makan nasi. Teringin pulak mi megi kari. Tapi kalau anak-anak tengok diorang pun nak juga. Masalahnya perencah mi segera ni kandungan msg melampau. Tak sesuai untuk kanak-kanak.

Jadi meh kita buat mi megi kari yang bebas msg.

Mula-mula cari mi yang macam dalam gambar tu. Jenama ni mi dia tebal sikit. Ada satu jenama lagi tu mi dia nipis sangat.

Lepas tu siapkan bahan-bahan untuk kuah kari megi yang macam cair tu.

Bahan-bahan:
-Bawang besar (hiris)
-Bawang putih
-Udang kering / udang geragau (direndam dan bersihkan)
-Rempah kari (bancuh dengan air jadikan paste kari)
-Santan / susu cair / susu segar (sikit je lebih kurang 2 atau 3 Oz)

Mula-mula tumiskan bawang putih yang dah ditumbuk dengan udang kering.

Bawang besar tu boleh ditumis sekarang atau kalau suka boleh masukkan lepas masukkan air nanti. Ikut selera masing-masing lah.

Bila dah naik bau dan dah nak tukar warna tumiskan paste kari.

Bila dah naik minyak tuang lah air. Berapa banyak air tu bergantung kepada berapa banyak mi.

Kalau bawang merah tu belum ditumis masa awal proses tadi boleh lah masuk masa ni.

Lepas tu masukkan lah santan atau susu. Buat cair-cair je.

Dah tu taruk le garam..

Kalau nak meriah tambah lah ayam ke tauhu ke sawi ke fish ball ke fish cake ke. Kalau takde pun takpe. Jadi la megi bujang.

Lepas tu taruk le mi megi tu. Sama ada dah rebus siap-siap atau nak didihkan dalam kari. Suka hati lah.

Dah tu nak hidang tabur lah bawang goreng ke daun bawang ke.

Siap. Senang kan.

Wednesday, July 12, 2017

Butang Baju Melayu

Ada satu perkara yang misteri bagi aku.

Sejak berumahtangga, incek papa tak pernah nak butangkan sendiri baju melayu dia. Tiap kali pun kena aku yang butangkan. Pernah juga buat-buat sibuk tapi mata jeling-jeling pandang. Memang terkial-kial dia nak butangkan. Dah tu salah arah pulak. Dia butang dari dalam ke luar.

Akhirnya aku jugak yang butangkan. Masalahnya nak butangkan leher dia memang aku kena panjat kerusi. Sila bayangkan Jaya Bachchan butangkan baju Amitabh Bachchan dalam Kabhi Khushi Kabhi Gham. Lebih kurang gitu lah.

Yang menjadi misterinya dah lapan tahun kot takkan takleh butang sendiri? Aku syak dia saja nak manja-manja sebab aku asyik belek anak je. Sesekali nak gak merasa dibelek-belek. Agaknya lah.

Friday, July 7, 2017

I Love This View

Mama, tutup lampu please.. silau la.. nak tidur lagi ni..

Pandanglah bayi dari perspektif mana pun tetap nampak comel. Tak payah sibuk nak adjust angle sini sikit sana sikit nak nampak slim la, comel la, kena posing cenggini cenggitu.

Tuesday, July 4, 2017

Berpandangan Jauh

Belajar menjahit la pulak.

Dak leng lui ni, lepas balik kampung itu hari dia ada idea baru.

Katanya bila dah besar nanti dia nak pencen.

Darjah satu pun belum habis.

Monday, July 3, 2017

Apa Yang Buat Kanak-kanak Suka Beraya di Kampung?

Selain daripada melaram baju raya kasut raya songkok raya tudung raya, selain daripada dapat makan macam-macam kuih raya, selain daripada dapat minum air gas yang selalunya mama susah sangat nak bagi kelulusan minum, selain daripada dapat duit raya, ada beberapa perkara yang membuatkan budak-budak (terutama anak-anak mama) suka sangat kalau balik beraya di kampung.

Beberapa perkara yang kebanyakannya takkan dapat diorang buat masa kat New York Ampang.

No.1 : Sepahkan Main permainan orang lain.

Sepahkan mainan banyak-banyak. Baru la macam rumah yang ada cucu nakal balik beraya.

No.2 : Main badminton guna bola sepak.

Raket bengkok, selipar terbalik.

No.3 : Calarkan meja kopi Mok Tok.

Seluas-luas rumah tu situ jugak nak duduk main.

No.4 : Naik kenderaan yang tak pernah dilihat lepas tu suruh papanya tolak laju-laju.

Lepas corner, terbaring.
No. 5 : Main basikal orang dan boleh kayuh laju-laju tanpa risau dilanggar kereta. Cuma tuan-tuan kereta yang risau kereta dilanggar basikal.

Corner baring.

No. 6 : Main buai bawah pokok rambutan.

Suruh Ki nya hayunkan.

No.7. : Dapat tengok perarakan lembu.

Sekali lembu tu tegur terus dia cuak.

No. 8 : Main dan gaduh dengan sepupu-sepapat.

Bila sorang main basikal semua nak main basikal. Bila sorang main pedang semua nak main pedang. Berebut adalah satu bentuk keseronokan.

No. 9 : Main bunga api.

No. 10 : (Malas dah nak tulis. Takde gambar dah)

Masih dalam mood raya. Selamat hari raya.