Thursday, April 18, 2013

Siri Cerita Pendek Kepochi : Mari Mengeja

Ini cerita lama.


Beberapa bulan lepas.

Atau mungkin tahun lepas.

Aku lupa.

Mungkin semalam aku dah termakan semut yang ke 40 sepanjang hidup aku.

Mungkin.



Kepo chan sudah pandai ABC.

Belum lagi tiga tahun.

Dia dah boleh baca nombor plat kereta.

Dia dah kenal huruf-huruf yang terpapar di signboard.



Bangga mama nya.

Sampai post kat blog yang dah beberapa bulan tak dijenguk.



Alang-alang dah kenal ABC aku berkira-kira nak biasakan dia dengan suku kata.

Maka pada satu hari terjadilah sebuah cerita.



***



Kepo chan belek-belek sebuah buku aktiviti mewarna berilustrasi sayur-sayuran.

Sebuah buku yang dwibahasa - Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris.

Ada satu gambar cili.

Satu ilham datang untuk aku cuba mengajarkan patah-patah suku kata yang sangat basic lagi senang.

Jari telunjuk aku menunjuk tulisan Bahasa Melayu.



Aku: Si - Ai, Ci, El - Ai, Li. Ciilii..



Kepo chan pandang aku.

Lepas tu pandang buku yang aku pegang.

Jari kenit dan bulat dia menunjuk tulisan Bahasa Inggeris.



Kepo chan: Ci, Ech, Ai, El, El, Ai.


Aku: Yay, pandai. Si, Hesh, Ai, EL, El, Ai... Apa?



Kepo chan: Belacan.



Dan dia bangun dari riba aku sambil ketawa.



Pecah ketawa nenek yang menjadi saksi kejadian.

2 comments:

Nizam.Ariff said... [Balasan]

jauh cili dari belacan tu... hahaha

cinta said... [Balasan]

Nizam
Tu la, tak tau camane nak relate. Anggaplah dia berfikir di luar kotak. ki33.