Sunday, August 28, 2016

Why Do Muslim Women Wear Hijab?


Akhir-akhir ni isu hijab hangat di negara-negara barat.

Bila burkini (muslimah swimsuit) diharamkan di beberapa pool dan pantai di perancis aku rasa sakit hati.

Lebih-lebih lagi bila insiden di pantai Nice di mana polis mengarahkan wanita muslim menanggalkan hijab dan pakaian luar di khalayak.

Alasan mereka? Burkini dan hijab tidak menghormati nilai-nilai moral dan sekular masyarakat setempat.

Lepas tu ada la pulak sorang rakyat Malaysia yang perasan pandai bagi komen seolah-olah itu adalah isu tempatan mereka, berdasarkan nilai-nilai tempatan mereka, yang katanya sebagai negara yang majoritinya beragama kristian, kita tidak seharusnya bereaksi kecewa dengan keadaan di sana.

Hello incek, pertama, incek tahu tak muslim itu bersaudara? Diskriminasi yang mereka terima
sedikit sebanyak kami di sini pun terasa juga.

Kedua, incek bercerita tentang mereka yang majoritinya beragama kristian, incek tahu tak dalam  bible wanita diwajibkan berhijab? Ok, saya yang tak sepandai incek nak quote sikit ayat bible, 1Corinthians:11;

[5] But every woman that prayeth or prophesieth with her head uncovered dishonoureth her head: for that is even all one as if she were shaven.

[6] For if the woman be not covered, let her also be shorn: but if it be a shame for a woman to be shorn or shaven, let her be covered.

Mungkin imej Islam yang tercemar dengan aktiviti ekstremis menjadikan mereka semakin fobia dengan Islam sampai nampak orang berhijab pun macam nampak hantu kum kum. Adoi.

Tapi itulah, Islam dinilai menerusi ekstremist dan militan yang tidak mengamalkan suruhan Rasulullah dan tidak meninggalkan larangan Rasulullah.

Seolah-olah kalau ada sebuah lamborghini dipandu melawan arus trafik kemudian melanggar beberapa kereta lain dan berlaku kemalangan maut, nak salahkan lamborghini atau salah pemandu yang memandu melawan arus?

Mengikut logik yang menilai Islam itu sebagai masalah, dalam kes ini lamborghini itulah yang salah.

Hello, yang salah itu pemandunya lah. Tak ikut law kemudian langgar orang. Apa kena-mengena dengan lambo yang tip top condition tu?

Islam dan muslim adalah dua perkara yang berkaitan tapi berbeza definisi.

Banyak insiden keganasan hari ini adalah salah penganutnya dan bukan agamanya.

Menilai agama biar dari kitabnya. Menilai penganutnya akan membawa banyak salah faham sebab ramai penganut tak ikut pun apa yang disuruh dan dilarang dalam kitab.

Tapi itulah, kalau Si Jurutera sudah menyiapkan buku manual dan spesifikasi, siap dengan tutornya sekali, tapi kita memandai-mandai buat spesifikasi sendiri dan menderhaka pada Si Jurutera, banyaklah yang rosak sana-sini.

0 comments: