Wednesday, July 28, 2010

Ramai Orang Suka __, Tapi Aku Lebih Suka __, Sebab __


Ramai orang suka ucap
'Selamat pengantin baru, moga kekal ke anak cucu'
Tapi aku lebih suka ucap:
'Selamat pengantin baru, moga bahagia dalam rahmat-Nya'
Sebab

kalau (KALAU) pasangan tu tak bahagia buat apa doakan mereke kekal ke anak cucu. Kesian. Contohnya (contoh je ye) isteri kena dera, turun naik mahkamah minta fasakh, kes tak juga selesai. Sebab? Kita dah doakan mereka kekal ke anak cucu. Jadi lebih baik kita doakan mereka BAHAGIA DALAM RAHMATNYA. Kalau pun pada awalnya mereka tak serasi (contohnya kahwin bukan pilihan hati ke, apa-apa lah) tapi berkat doa kita mereka akan berbahagia berumahtangga.


Ramai orang suka berdoa
'Ya Allah, panjangkanlah umurku'

Tapi aku lebih suka berdoa
'Ya Allah, matikan aku dalam keadaan dosaku diampunkan yang dapat menyelamatkan aku dari api neraka'
Sebab
aku tak nak umur panjang yang buat aku makin leka dan makin tambah dosa. Katakanlah sampai satu tahap aku sedang bertaubat (contoh je ye), dan Allah terima taubat aku menyebabkan dosa-dosa aku yang boleh menyebabkan aku masuk neraka berkurang, aku rela mati masa tu. Bukan aku tak takut mati. Takut woo (Biasa l
a, orang banyak dosa macam aku mesti takut mati). Tapi semua orang akan mati, betul tak? Kalau mati awal tu lebih baik, buat apa nak mati lambat? (Cakap senang la, ceh, poyo betul aku ni).


Ramai orang suka doa
'Ya Allah, murahkanlah rezekiku'
Tapi aku lebih suka doa
'Ya Allah, janganlah Kau hina aku dengan rezeki yang haram'
Sebab
aku takut kalau aku kaya, banyak duit, tapi hasilnya datang dari hasil yang haram sama ada aku sedar atau tidak. Bukan aku tak suka banyak duit. Suka, cuma aku rasa cukup la setakat dapat hidup selesa. Ramai orang sanggup menipu untuk dapat banyak duit. Ramai orang sanggup buat kerja haram untuk cepat kaya. Ramai orang sanggup tinggal solat, tinggal puasa, abai mak ayah anak bini laki etc etc dengan alasan nak kaya perlukan pengorbanan. Betul perlu pengorbanan tapi biarlah berpada. Tak kaya tak bererti tak bahagia.
Kaya dengan murka Allah itu bala namanya. Allah yang bagi rezeki. Bukan syarikat. Bukan bunga pinjaman. Bukan pelanggan.

Aku pernah buat eksperimen. Satu bulan tu aku tak buat bajet. Duit tu aku belanjakan mana yang patut. Bayar kereta, bayar pinjaman MARA (bayar lebih sikit daripada biasa), bagi mak kat kampung (bulan tu aku bagi lebih, saja nak test. Sampai mak call balik tanya aku ni betul ke tak betul), bagi mak mertua sikit, minyak kereta, tol, makan minum kat pejabat, belanja vaksin anak, keperluan bayi, sempat lagi beli baju baru. Tak nak harapkan duit suami, dia dah semput bayar rumah (bayar rumah pun dah 800), bil itu, bil ini, kad kredit, bagi aku lagi, minyak kereta etc etc. Hidup juga sampai hujung bulan. Pelik tapi benar. Aku tambah yakin rezeki tu Allah yang bagi.

Ramai orang (perempuan) suka cakap
'Abang kalau nak poligami, ceraikan saya'
Tapi aku pernah cakap (sebelum kahwin)
'Kalau abang tiba-tiba suka dengan mana-mana perempuan sampai tahap nak kahwin dengan perempuan tu, abang bagitau saya. Biar saya check dulu dia ni perempuan yang macam mana. Kalau dia perempuan baik, biar saya yang pinangkan dia untuk abang'.
Sebab
aku nak dia bahagia. Kalau aku tak mampu untuk membahagiakan dia dalam perkara tertentu aku rela dia cari kebahagiaan tu dengan perempuan lain dengan syarat secara halal dan tak menyusahkan aku (tak menyusahkan aku bermaksud dia mampu dari segi pendapatan, adil, dan perempuan tu baik). Jadi, jangan risau aku akan marah kalau laki aku ngorat korang ye (tapi kalau korang yang menggatal itu kes lain. Huh).

Hmm, tiba-tiba malas nak menaip. Banyak lagi sebenarnya tapi cukuplah tu. Ada sambungan ke? Mungkin tidak..


p/s: Semua gambar di atas tiada kaitan dengan entri. Saja suka-suka tempek.

10 comments:

j.u.l.i.e said... [Balasan]

good n3....LIKE

cinta said... [Balasan]

@j.u.l.i.e: i LIKE u 2. hi2..

gismo82 said... [Balasan]

bagus..bagus..bagus.. apa yg penting..kerjasama..

cinta said... [Balasan]

@gismo82: hmm, ape yg bagus ni? kerjasama ape ni? ha ha, tau dah. amboi..

joyahsport said... [Balasan]

hee.....

cinta said... [Balasan]

@joyahsport: hee??

en_me said... [Balasan]

vah vah vah.. macam dunya ana yg punyahh..

fndrocka said... [Balasan]

suka entri ni byk2..carefull with what we wish..

kalau mintak cerai dari suami sebab suami nak poligami..tak cium bau syurga woo...

rezeki pusing sana sini..dari sana sini..semuanya sumbernya dari tuhan jugak.

cinta said... [Balasan]

@en_me: amboi amboi...

cinta said... [Balasan]

@fndrocka: sometimes we just don't know wat we wish for (aku ckp omputih ler.. cellemek..). suami pun kalau sia-siakan isteri rasa-rasa selamat ke dari neraka? betul, rezeki dari Allah.