Friday, August 13, 2010

Apa Yang Kau Tahu??


Kes pembuangan bayi akan diklasifikasikan sebagai kes bunuh dan siasatan akan dibuat berdasarkan DNA bayi terbabit yang akan membolehkan pihak berkuasa memberkas bukan saja ibu bayi tetapi juga bapa bayi tersebut. Itu berita yang saya dengar petang semalam.

Satu langkah yang saya rasa agak bijak. Tetapi fikirkan kesannya. Adakah ini dapat membendung gejala zina? Mungkin ya. Mungkin juga tidak. Andai zina berterusan dan si pemudi termengandung, rasa-rasanya apa yang akan mereka lakukan? Ya, pengguguran - secara rela atau paksaan. Jangan lupa, pengguguran juga adalah pembunuhan.

Berbanding hari ini kita saban hari mendengar berita penemuan mayat bayi, kelak kita akan berhadapan dengan berita penemuan janin. Ada bezakah?



Membuang rumpai biar dari akarnya. Kalau sekadar mencantas daunnya lain hari ia akan kembali menghijau.

Maaf, bukan saya memperlekehkan langkah tersebut malahan saya turut menyokong. Tetapi kita lupa, undang-undang ciptaan manusia banyak kelemahannya. Selagi kita tidak kembali kepada undang-undang Pencipta kita, selagi itu solusinya tidak akan kita temui.

Hudud. Ramai yang mencebik bila mendengar perkataan ini. Pencuri dihukum potong tangan, penzina dihukum rejam, pembunuh dihukum bunuh, minum arak dihukum sebat. Setakat itu pengetahuan kita. Sangat sedikit sehingga kita tidak layak untuk berdebat mengatakan hukuman hudud tidak relevan.

Contoh, A berzina dengan B dan dijatuhkan hukuman rejam. Apa kesannya kepada masyarakat? Masyarakat tidak akan berani melakukan dosa zina, seterusnya tiada kes mengandung anak luar nikah, tiada kes anak tidak sah taraf, tiada kes pembuangan bayi, tiada kes pembunuhan bayi.

Kepada yang beranggapan hukuman hudud adalah kejam, sila tanya diri anda kembali, kejamkah pesalah zina dihukum mengikut hukum hudud atas kesalahan mereka sendiri. Diulangi, dihukum atas kesalahan mereka, bukan orang lain. Kejamkah? Kejamkah hukuman yang dijatuhkan jika hukuman itu mampu mendidik masyarakat dan memelihara keturunan serta mengelakkan pembunuhan bayi yang tidak berdosa? Kejamkah?

Atau biarkan saja mereka berzina dek tidak takut melakukan dosa dan hasilnya keluar berita mayat bayi ditemui dalam tandas dalam keadaan yang menyedihkan. Itu tidak kejam? Bayi yang suci tidak berdosa seolah-olah menerima hukuman perbuatan ibu bapa mereka. Atau jika hidup sekalipun, anak itu terpaksa menanggung pandangan sinis masyarakat terhadap mereka. Itu tidak kejam?

Selagi undang-undang dari Allah diketepikan kita akan menyaksikan banyak lagi penemuan mayat bayi, banyak lagi kes rogol dan bunuh, banyak lagi Nurin, banyak lagi Nurul Huda. Cukuplah. Hentikanlah. Kita sudah tenat.

Dunia makin tua dan kita makin nyanyuk. Apa-apa saja yang datang dari Allah kita cuba menolak dan menggantikan dengan ciptaan kita sendiri dengan alasan kita punya lebih baik.

Sedarkah kita Allah yang mencipta kita dan Dia tahu apa yang terbaik untuk kita.

Kita? Apa yang kita tahu?

p/s: Sekadar pandangan saya sebagai orang awam, bukan pengamal undang-undang, juga bukan ustazah.

6 comments:

en_me said... [Balasan]

salamm ramadhan akak cinta tewwww..

cinta said... [Balasan]

salam ramadhan juga. eh, akak ke?

joyahsport said... [Balasan]

baguih le ulasan n pandangan mu...den suko...

cinta said... [Balasan]

@joyahsport
i like u too..

sall said... [Balasan]

Salam ramadhan . Sall n Aisyah dengan bermurah hati nak bagi hadiah pada kengkawan. Jom ramai2 join contest kami.

cinta said... [Balasan]

@sall
salam ramadhan.. jom..