Thursday, December 20, 2012

Akhirnya Dia Pergi

Balik kerja semalam, rasa sangat lega. Tiada lagi muka dia. Setelah dua minggu bersama kitorang, dia dipulangkan. Sebab musababnya terlalu banyak tapi paling utama demi keselamatan anak-anak.

Bab 1.
Dia sangat slow. Selalu lupa tutup lampu, kipas, pintu bilik air, dan paling bahaya gas dapur sebab pakai dapur besar yang macam kat pasar malam tu. Nasib baik dapur kat luar rumah.

Bab 2.
Aku suruh cuci lap tempat periuk nasi dia basuh kaw-kaw dengan kabelnya sekali yang masih terpasang kat tempat periuk nasi tu.

Bab 3.
Aku kat luar jaga budak dia masuk bilik dan tidur siang sedangkan kerja masih banyak yang belum selesai.

Bab 4.
Aku cuci udang kat dapur dengan anak merengek peluk kaki dia syok tengok tv kat luar.

Bab 5.
Kalau tak disuruh buat kerja dia akan tercegat, atau duduk depan tv, atau masuk bilik dan tidur.

Bab 6.
Selalu sangat ulang kesalahan yang sama seolah-olah segala ajaran tidak diproses.

Bab 7.
Anak-anak sangat tak suka dia.

Bab 8.
Dia lipat baju macam roti canai penyek. Lipatan murtabak lagi cantik dari baju yang dia lipat. Baik aku suruh kepochi aku yang lipat, lagi kemas.

Bab 9.
Botol susu dilambakkan dalam periuk kotor yang berminyak dalam singki sedangkan ada tempat khas untuk botol susu kotor.

Bab 10.
Ibu lipat kain, dia sama duduk lipat (gulung, gulung, penyek) kain. Ibu bangun masuk bilik dia pun sama masuk bilik dan tinggal budak-budak main kat depan tanpa ada sesiapa monitor.

Bab 11.
Sapu minyak telon kat celah kelangkang budak masa tukar lampin. Nasib baik aku nampak. Bila ditanya dia cakap "Nggak, saya sapu di sini aja". Sedangkan aku boleh nampak dan rasa minyak kat bikini line budak tu.

Bab 12.
Sidai kain bergentel-gentel, tak tau nak dikibas-kibas dulu kain tu.

Bab 13.
Aku bangun waktu subuh dia bangun waktu dhuha. Aku buat sarapan dan dia makan. Aku layan budak dan dia tengok budak. Aku keliru siapa maid siapa majikan.

Bab 14.
Dia suka termenung.

Bab 15.
Malas nak cakap dah.

Kitorang kesian kat dia sebenarnya sebab kitorang rasa dia mungkin ada masalah mental sikit. Tapi kitorang terpaksa pulangkan dia demi keselamatan anak-anak. Sesekali masa leter anak-anak, ibu ada terdengar dia cakap "Kalau Kak Long degil-degil, nanti autie bawa balik Jakarta". Esh, seram betul pompuan ni.

Inilah antara hasil kerja tangan dia selepas diajar beberapa kali.

Ini juga

Bahagian dalam baju yang dilipat (lipat ke?)

Kalau boleh aku nak bagi cadangan kat pihak yang berkenaan, setiap CALON pembantu rumah atau pekerja asing mesti lulus ujian saringan terutama ujian IQ, EQ dan sahsiah.

4 comments:

CiKPuaNLawA said... [Balasan]

betul lah...
dorang ni gaji nak banyak..
tapi kerja macam dia tu tuan rumah...tuan rumah macam bibik..

mrs.ecam said... [Balasan]

eiii klu aku dh lme kne amukan...nsb bek 2 mnggu jek ngan ko...mmg ptt kne anto blk...eh aku plak meroyan...ampunnn bukk...heeeeee

cinta said... [Balasan]

@CPL: Tau takpe kak su.. saya pun sejak dpt anak boleh kira berapa kali tidur siang, dia selamba membuta dalam bilik.

cinta said... [Balasan]

@mrs. ecam: aku tak pandai nak meroyan sejak buang saka rimau. keh3..