Thursday, May 29, 2014

Seorang ibu mesti pandai memanipulasi.

Leng Chai sangat obses dengan ultraman. Banyak nama ultraman dia hafal. Tambahan lagi sekarang dia ada bela entah berapa belas ekor ultraman dan semuanya ada nama.

Kalau dia mintak Mebius jangan cuba bagi dia ultraman lain dan kata itu Mebius. Hangin betul dia. Sampaikan mamanya pun dah hafal nama-nama ultraman peliharaannya - Taro, Dyna, Seven, Mebius, Max, Cosmos dan entahapehapelagilah.Tapi disebabkan masih pelat Mebius jadi mekyus, cosmos jadi moshmosh, taro jadi ayo, max jadi mesh, seven jadi peben, ultrafather jadi papaye,.

Dan macam biasa budak-budak kalau tak terpengaruh bukan budak namanya. Dua tahun lebih. Belum pandai menilai. Jadi selalulah mama kena justify setiap babak dalam siri tu (yang pada penilaian mama banyak pengaruh kurang baik untuk budak-budak tapi bagi juga tengok. Hadoi...)

Contoh bila tengok ultraman sepak raksasa dan dia sangat kagum lalu sepak orang lain mama kena cakap ultraman sepak raksasa, dia tak sepak orang. Tapi raksasa sepak orang. Jadi kalau sepak orang tak boleh jadi ultraman, kena jadi raksasa. Macam penaakulan mantik pun ada. Ahahah. Dan dia percaya. Berjaya ke mama? Tak juga, kadang-kadang mama pun dia nampak macam raksasa. Adoyai.

Contoh lain bila dia menangis merengek atau jerit-jerit mama akan bandingkan dengan raksasa. Mama akan tanya apa beza raksasa dengan ultraman? Bezanya raksasa tak pandai cakap, dia cuma jerit-jerit huarghhh huarghh sambil mama tunjuk cara jerit yang nampak jelek (sila bayangkan mamanya buat muka buruk bebenor). Tapi ultraman dia pandai cakap. Jadi nak apa-apa mesti cakap elok-elok, jangan jadi macam raksasa. Ini pun dia percaya. Berjaya lagi ke mama? Tak sepenuhnya sebab budak-budak biasalah cepat lupa dan mesti nak selalu diingatkan.

Banyak lagi yang boleh dimanipulasi macam ultraman tak pakai pampers sebab dia buang air kat toilet, dia makan nasi dan minum susu sebab tu dia kuat, bila lampu dia kelip-kelip dia dah penat bateri nak habis jadi kena charge macam kita dah ngantuk mesti tidur dulu, nanti dah bangun boleh main lagi, etc. Pandai-pandailah. Eheh.

Tapi bukan semua peringkat umur boleh dimanipulasi macam tu. Macam si Leng Lui, silap-silap dia boleh putar kita balik.


Weekend lepas di JB. Ada sekor atomen kat tangan.

Kadang-kadang fikir balik itu sume bukan manipulasi tapi lebong je lebih. Keh3..

4 comments:

aTieYusof Family said... [Balasan]

ahahhaa.. aduhh! Leng Chai hensem ni boleh kawan lah dengan abg Pa'e.. mmg dah hafal semua ultraman.. koleksi pun banyak..:)

Nizam.Ariff said... [Balasan]

Manipulasi tu dgr mcm jahat je niat tu...
Lebih sesuai: using all resources at best... Hehehe

cinta said... [Balasan]

@aTieYusof Family
hehe.. boys..

cinta said... [Balasan]

@Nizam.Ariff
ha ah. mcm beretika sket. keh3..