Thursday, December 18, 2014

Malala of Swat Valley





Minggu lepas tengok CNN nampak dia. Teringat masa berita dia kena tembak aku 'kurang peduli'.

Tapi lepas tahu cerita aku macam terkedu. Gila berani.

Bila dengar dia bercakap, aku kagum.

Kalau jumpa dia aku nak peluk.

Aku nak tujukan lagu ini untuk dia.

Kalau dia dengar aku tak nak siapa-siapa translate lagu ni untuk dia. Kalau boleh biar dia sendiri belajar bahasa lagu ini. Sebab bagi aku liriknya kurang indah bila diterjemah ke bahasa Inggeris.

Untuk kau, Malala; Terbang Tunduk dari Fyn Jamal,

bertahanlah wahai raksa jangan kau terhenti
berpautlah wahai nyawa ini bukan mimpi
saksikan dengan mata
rasakan dengan jiwa
kau sedang tinggi
jauhnya kau terbang
siapa sangka
getir yang menghalang tak besar mana
payah payah semalam
moga mudah selama
tiap apa yang mematah tegakmu
tiap yang menolak
tiap yang memijak-henyak
biar di belakangmu
jangan dikenang
moga dibuang dendam dan sayu
tuhan jangan kau izin aku lupa
jangan Kau biarkan aku mendepang dada
pasakkan hatiku pada kaki
paksakan kutunduk sehingga mati


***

Tadi dapat berita serangan Taliban ke atas sebuah sekolah di Peshawar mengakibatkan kematian 132 orang kanak-kanak dan 16 orang staff.

Damn.

klik bawah ni:
Peshawar Massacre

4 comments:

Nizam.Ariff said... [Balasan]

Nyawa manusia jd murah....
Damn....kenapa?
Mereka mengaku Muslim tapi perangai mcm bukan Muslim

cinta said... [Balasan]

@Nizam.Ariff

damn
sebab org mcm mereka mendatangkan fitnah pada agama.

Mohd Suhami Ahmad said... [Balasan]

lagu tu penuh makna

cinta said... [Balasan]

@Mohd Suhami Ahmad

betul.