Wednesday, December 3, 2014

Doa Yang Termakbul


Budak itu empat bulan. Aku rasa dia macam sangat comel. Rasa nak geget pipi dia. Suka cium mulut kecik dia, ketiak dia, perut dia. Kadang-kadang bontot dia pun aku cium. Kalau tercium bau poo poo petanda nak kena cucilah.

Tapi kesibukan menguruskan rumah, kakak dan abangnya, dan dapur, kain baju lagi, makan pakai seisi rumah membuatkan dia kadang-kadang nampak terabai. Berborak-borak kebosanan sorang-sorang dalam baby cot. Ala cian..

Satu hari aku gomol-gomol dia, peluk dia kuat-kuat sambil cakap kan best dapat peluk dia lama-lama. Dia cuma sengih-sengih terkulat-kulat hisap jari.

Tak semena-mena malam tu dia demam. Selalunya malam-malam dia tidur elok je dalam cot sampai pagi. Bila dah demam nak berpangku ajelah. Sudahnya dua malam aku tak boleh baring. Tidur pun sambil duduk atas katil pangku budak comel yang demam itu.

Nampaknya doa aku untuk peluk dia lama-lama dah termakbul.

Dan malam tadi dia dah tak merengek lagi. Boleh tidur dalam cot macam biasa.

Dan malam tadi dapatlah aku meluruskan pinggang atas katil.

Dan pagi tadi aku bangun lambat. Pukul 6 baru tersedar. Lena sungguh.

Tapi dia masih demam. Tapi dah ceria. Panas kurang dah.

Oh sayang, cepatlah sihat. Mama dah rindu nak ke dapur lagi.

Pulak..

Aih mama.. (kata kak long budak comel itu)

2 comments:

CiKPuaNLawA said... [Balasan]

bujang2 dan gadis2 saya dah besar panjang....
nak pelok gomol2 pon dah tak mau....

cinta said... [Balasan]

tu pasal la masa kecik ni nk peluk-peluk kan kak su..