Friday, June 7, 2013

Ulangtahun Perkahwinan Aku Yang Ke-4, Aku...

Gaji baru masuk. Ingat nak bayar utang sana sini tapi kat rumah takde tenet. Tiba Isnin terpaksa amik cuti, budak-budak tak sihat. Hari Selasa, pagi-pagi sampai terus klik klik bayar utang. Selesai, mengadap designer pulak. Tup tap tup tap, gi washroom. Baru nak duduk member sound bos panggil. Super urgent. Adoi, tatot lak. Tak pernah bos ada hal urgent dengan aku.

Knock knock bilik bos (gaya mat saleh kot..). Bos senyum. Sebab aku senyum agaknya. Tapi aku perasan ada yang tak kena. Aku tarik kerusi dan duduk (Lupa pulak bos ada suruh duduk ke tak). Tengok jam, pukul 10.30 pagi.

"I nak you pergi site hari ni jugak. Flight pukul empat... Bla bla bla..."

Gila (cakap dalam ati je, mana berani cakap depan bos kan..). Aku tak maksudkan bos gila tapi bagi aku ni macam kerja gila. Pukul 10.30 tau, tak tau apa-apa pasal projek tu, nak kena buat travel request, amik PPE dan segala macam preparation, ada lebih kurang satu jam kena briefing pasal scope yang nak di'cover', lunch time kena terus balik, amik anak-anak kat taska, balik packing barang-barang sendiri dan anak-anak..

Lastly aku dapat tau kat mana salah dan silap sampai aku yang kena pergi, replacement. Yang pasti bukan salah bos aku. Bukan juga salah designer yang patut pergi. Tapi salah dia / mereka yang buat kerja slow dan cuai. Betul, kadang-kadang orang buat kotor dan kita yang kena bersihkan. Damn (carut mat saleh la pulak..)

Aku call ibu. Nasib baik ibu faham. Dia yang tengah jaga makcik yang kurang sihat lagi nak kena jaga anak-anak aku sepanjang pemergian aku. Adui. Pukul satu dia sampai ofis, bersama makcik yang lupa bawak lampin. Terpaksa singgah dulu kedai cari lampin. Lunch time, biasalah, jalan jammed. Singgah taska amik anak-anak. Sampai rumah, berlari masuk rumah, tak mandi, solat nantilah kat airport, pack brg2. Nak kejar flight pukul 4.

Betul, kelam kabut. Ibu hantar ke KLIA. Lepas tu bawak anak-anak balik Seremban. Bertuah aku dapat mak mertua macam ni. Hee..

Aku tak check-in bag. Terus pergi departure. Dengan beg aku yang hanya 8.5kg - berat total termasuk safety shoe, helmet dansumebendenyertuh. Berat limit 30kg. Macam dah membazir 21.5kg.

Flight transit pulak tu. Adui.. Turun kapal besar, tunggu kapal kecik. Ada la dalam dua jam kot. Sampai hotel pukul 10 lebih. Dalam flight tadi sempat study sikit hapekebendenyer nak di'check' nanti. Esok pagi kena gerak pukul 5.30 pagi. Accomodation atas kapal. Lagi sekali aku , adui... Dan betul sangkaan aku, dalam ratusan personel atas barge aku sorang pompuan.

Dan hari terakhir aku kat atas barge tu adalah hari ulangtahun perkahwinan aku dan incek papa yang ke-4. Adui lagi..

Bila balik ke darat, dapat call Kepo Chan, dia tak nak cakap. Merajuk. Lagi-lagi adui.. Nak pujuk anak-anak la pulak balik nanti, belum lagi nak pujuk bapaknya. Ibu bagitau hari pertama aku pergi si Muhd 6 kali bangun tengah malam cari aku. Huhu..

Jadi kepada mereka yang buat kerja yang ada sangkut-paut dengan hidup orang lain, tolonglah jangan slow dan cuai. Kesannya bukan aku je yang rasa, anak-anak, incek papa, dan paling susah, mak mertua aku yang tiba-tiba kena jadi babysitter yang dalam masa yang sama jaga orang tua, dan segala projeknya tergendala.

Dahlah slow, cuai, boleh pulak perasan bagus, pastu buat pulak undang-undang tak masuk akal - hapuskan travel advance.. Nasib baik awal bulan. Kot hujung bulan aku akan shoot emel "Sorry, I've run out of cash" dan aku wondering apa bos-bos akan buat kat diorang yang slow itu.

Sorry ye kawan-kawan, emo pulak entri kali ni. Adoyai...

Di hari ulangtahun perkahwinan yang ke-4 aku sendirian pandang api di tengah lautan.

0 comments: