Friday, May 12, 2017

Terlajak Kata Tak Boleh Undo

Kat tempat kerja (baca:kilang) lama aku dulu aku pernah sound (baca:kritik) bos setempek. Bukan calang-calang bos. Aku sound big bos cawangan tu. Manusia yang ramai pekerja cuba elak berkonfrontasi. Waima pekerja yang paling samseng sekalipun.

Tapi aku tak bermaksud pun nak sound. Apa lagi mengaibkan dia. Aku bukan jenis cenggitu. Sebab tu aku sound belakang. Aku tak sampai hati nak cakap depan dia sebab bagi orang macam dia komen aku tu boleh merempuh tembok egoisma, meruntun hati dan merenyuk perasaan.

Cuma entah macamana boleh pulak komen ikhlas aku tu sampai ke telinga dia. Aku cakap je entah macamana tapi sebenarnya aku tahu barua mana yang menyampaikan khabar dan berita kepada dia. Tak suka betul.

Tapi apa jadi lepas tu nanti-nanti lah aku cerita kalau aku rajin sebab bukan best sangat pun ceritanya. Lagipun bukan itu cerita pokok yang aku nak bagitau.

Isi penting aku kali ni ialah aku tengah risau (aku rasa la) fe'el lama aku tu macam nak datang balik. Fe'el sound bos.

Benda fe'el lama ni kadang sifatnya macam saka. Datangnya tak berjemput.

Walaupun kali ni penyampaiannya agak matang sebab aku cakap depan. Tapi masih menggusarkan aku sebab takut ada hati yang terguris. Mengguris perasaan orang ni bukan kegemaran aku walaupun aku agak pakar dalam hal ni sebenarnya.

Tapi masih lagi aku tidak berniat untuk mengaibkan orang. Kata-kata yang keluar sekadar melampiaskan kegeraman ke atas cadangan dan saranan yang kurang bijak  yang berpotensi besar membebankan aku di masa akan datang yang pulangannya tidak setimpal.

Tapi itu lah, terlajak perahu boleh diundur. Terlajak kata tak boleh undo.

Aku harap tiada lagi insiden yang bakal jadi pencetus untuk aku mengeluarkan kata-kata yang berbau tempoyak. Busuk tapi sedap.

4 comments:

Nizam.Ariff said... [Balasan]

Terlajak kata maka terlajak surat... huhu

cinta said... [Balasan]

Kalau terlajak surat anggap lah dah tersurat. Hee..

ewanthology said... [Balasan]

kalau boleh jgnlah sound direct, perli2 cukup la .. hehe

apa apa pun bos tetap bos.. kuasa dia melebihi kita.

cinta said... [Balasan]

Perli2 tu memang dah lama diamalkan.

Betul tu. Kuasa bos melebihi kita. Tapi bila buat kerja tak bijak jgn takut utk perli. Eh, jgn takut utk tegur. Hee..