Friday, June 21, 2013

Obsesi Sesuatu; Suatu Obsesi

Entri ini adalah tribute kepada obsesi aku waktu lampau (baca: zaman muda) supaya aku tidak lupa yang aku juga pernah tenggelam dalam keasyikan dan kecintaan terhadap sesuatu terutama sesuatu yang bukan benda hidup. Sesuatu yang sekadar sesuatu. Sebab aku sememangnya hampir lupa. Sehinggalah di suatu pagi radio mengumumkan kemenangan Chelsea dan Encik Papa tak habis-habis yes, yes, yes dengan gembira. Betul, dia memang obses dengan bola.


Suatu waktu dulu aku pernah obses dengan novel. Itu 18 tahun yang lalu. Zaman aku masih kanak-kanak. Aku masih ingat Jibam, Donia, Titian Usang, Legasi, Tangisan Bulan Madu, dan entah apa lagi ye, lupa dah. Kemudian perlahan-lahan aku tinggalkan dunia novel dan mula teggelam dalam dunia komik. Rak buku penuh dengan komik. Full series kecuali Dragon Ball isu terakhir yang sold out dan aku cuma sempat baca dengan cara meminjam daripada kawan. Conan, Penyiasat Remaja, Dr Slump, Sin Chan - duit belanja aku habiskan untuk ini. Juga untuk membeli peralatan-peralatan lukisan walaupun langsung tiada kaitan dengan subjek yang aku ambil di sekolah.

Komik dan anime ibarat irama dengan lagu. Tiba-tiba Naruto meletup dan masa tu Naruto belum lagi ditayangkan di TV Malaysia. Kakashi jadi pujaan. Shikamaru seolah-olah mencerminkan aku waktu itu (aku rasa la, mungkin perasan), Sakura yang kadang kala annoying bagi aku, Sasuke yang tak habis-habis dengan dendam memang aku tak suka, Orochimaru yang menyeramkan aku, Gai sensei yang buat aku kadang macam naik loya, Jiraiya yang kalau aku jumpa aku rasa nak sepak sebab aku memang tak suka orang tua gatal, Ton Ton yang buat aku terseksa sebab dia comel tapi binatang haram. Gaara yang aku sangat simpati, sharingan, kage bunshin no jutsu, hokage, konoha, akatsuki dan ntah apa lagi lah.

Download dan kumpul dalam hard drive sampai aku lupa episod yang ke berapa ratus hard disk itu menghembuskan nafas yang terakhir dan membawa pergi bersamanya Naruto dan Hikaru no Go. Aku berkabung. Gila. Tapi sampai sekarang aku tak boleh tengok Naruto yang dialihbahasa. Aku rasa kalau aku bawak watak Naruto mungkin lebih berkesan. Huh, tak guna (tipikal bahasa kasar anime alihbahasa. Hek.).

Masuk alam pekerjaan jadual aku mula padat, ditambah tiada akses internet, perlahan-lahan aku mula berpisah dengan dunia anime.

Sekarang aku semacam lupa macamana rasanya obses dengan sesuatu.

Minat ada tapi bukan lagi tahap obses - masak dan makan. Hee...

Mungkin lebih baik macam ni. Eh, bukan mungkin. Pasti.

Bayangkan kalau aku masih lagi gila dengan obsesi macam aku yang dulu. Aku anggap ini sebagai petanda yang aku menghampiri kematangan (cewah) sebab sudah dapat membezakan mana yang penting, tau beza mana yang lebih penting antara yang penting, tau beza yang paling penting antara yang lebih penting itu.


Imej sekadar penyeri entri


2 comments:

Nizam.Ariff said... [Balasan]

obses makan boleh membawa kepada obess

cinta said... [Balasan]

@nizam;
ahaha, sgt benar..