Tuesday, November 19, 2013

Sempena Hari Tandas Sedunia

19 November. Hari ini Hari Tandas Sedunia. Sempena itu marilah kita yang ketandusan ilmu ketandasan menambah sedikit pengetahuan asas berkenaan penggunaan tandas lebih-lebih lagi tandas awam.

Tandas duduk dan tandas cangkung - sila bezakan dan gunakan sebetulnya. Diharap tiada yang mencangkung di atas tandas duduk apalagi sebaliknya. Ohh..

Sebelum duduk di atas tandas duduk, moleklah kiranya dilap dulu toilet seat itu dengan tisu dan dilapik dengan tisu juga bahagian yang akan bersentuhan dengan kulit.

Tandas lelaki selalunya ada urinal. Tapi bagi tandas yang tiada kemudahan itu lelaki-lelaki yang ingin melepaskan hajat kecil di tandas duduk diharapkan angkat dulu toilet seat sebelum melepaskan hajat kecil. Jaga kebersihan... Tidaklah nanti orang lain terduduk di atas sisa-sisa urin.. Eww..

Flush toilet selepas guna tak kiralah selepas melepaskan hajat kecil atau besar. Hasil buangan yang kecil yang tidak di-flush akan meninggalkan bau hancing dan mengundang maki hamun dan carut marut pengguna lain. Hasil buangan besar apatah lagi.

Dah flush toilet? Ok, pandang dulu lubang toilet, pastikan buangan toksik betul-betul sudah pergi meninggalkan toilet. Ramai yang gagal bab ini. Lepas flush melenggang keluar sambil nyanyi ~duit den bertingkek-tingkek~. Dan **** jadi bahan pameran. Benci..

Kalau rajin eloklah lap sikit toilet seat dengan tisu sebelum keluar.

Isu tuala wanita dalam mangkuk toilet macam dah kurang tapi rasanya isu lampin pakai buang macam hmm... perlu perhatian. Lampin bayi diharap jangan dibiarkan dalam tandas awam ye. Sebelum travel sila siapkan suratkhabar lama 3, 4 keping dan beg plastik dalam beg lampin. Buang poo-poo dalam lubang toilet (sekiranya mampu), gulung lampin dan bungkus dengan suratkhabar lama sebelum buang ke dalam tong sampah.

Lagi, jangan buang sebarang benda selain sisa buangan manusia dalam mangkuk tandas. Tong sampah kan adaa sayang...

Sebelum keluar tandas sila basuh tangan. Mesti.

Basuh tangan.

Dah basuh?

Lain-lain sila pakai common sense lah ye.

2 comments:

t.a.t.a said... [Balasan]

Hotfm ada topik pasal ni. kisah dalam tandas.

masuk toilet ada dengar suara orang berdehem, lepas tu wangi aje. cuak memasing. hahaha

cinta said... [Balasan]

@t.a.t.a
haha.. rupanya air freshner. kih3..