Friday, July 25, 2014

Pandulah Dengan Gembira

Potong Q di jalan raya sama seperti mencuri. Ye, mencuri giliran. Ada orang yang sabar beratur nak bayar tol tiba-tiba si polan itu zassss cilok masuk dengan memotong barisan yang sepanjang 20 biji kereta. Dia telah mencuri HAK 20 biji kereta yang dia potong. Ha, yang ni bila nak minta maaf dengan 20 pemandu tu? Hah? Hah? Kalau kecemasan itu cerita lain.

Beri laluan di jalan raya pula samalah dengan bersedekah. Contoh ada kereta keluar susur dan bagi signal minta izin nak masuk depan kita sebab memang itu sajalah jalannya jadi jom kita bertolak ansur. Beri laluan sebab kalau tak kereta yang itu takkan bergerak kalau semua orang pun tak mau bagi jalan. Nak sedekah duit tak terbuat tambah-tambah nak raya ni kan, jadi mari kita bersedekah di jalan raya. Bertolak ansur dan jangan kedekut beri laluan. Ok?

Oh ye, kalau kita yang minta ehsan orang bagi kita laluan, bila orang dah bagi sila senyum dan angkat tangan tanda terima kasih. Senyum juga sedekah. Aduh, senangnya nak dapat pahala ni.

Lagi, jangan cepat rasa nak marah bila terserempak dengan pemandu-pemandu yang tak reti hormat orang lain - jenis yang memandu macam rally atau pun jenis yang santai-mantai di jalan raya. Ya betul, salah mereka memandu dengan cara merbahaya. Betul, salah mereka yang selfsh santai pandu 60km/j di lorong kanan yang had laju kawasan tu 110km/j.

Difikir-fikir balik, berjuta-juta kereta atas jalanraya kenapa Allah takdirkan kita yang terserempak dengan orang-orang ini?

Anggap je Allah nak bagi pahala percuma. Belajar sabar dan tidak mencela. Kalau tak, peluang buat pahala tapi dapat dosa. Adoiii aiii. Aku selalu buat tu. Heee.. peringatan untuk diri sendiri juga yang kurang sabar dan mulut jahat.

Bila tersekat dalam kesesakan jangan marah-marah. Pandang kiri kanan belakang depan ada beratus-ratus lagi kereta yang senasib. Bukan ekau sorang yo.. Ada yang kereta takde aircond pun, dengan anak enam orang buat bising dalam kereta dan mereka ini yang sepatutnya lebih 'berhak' untuk marah-marah berbanding kita tapi diorang rileks jek.. Jadi bersyukurlah.

Jadi, pandu cermat, jangan selfish, jaga mulut, lapangkan dada, dengar lagu raya dan nyanyilah dengan gembira kala tersekat dalam kesesakan di musim raya ini.

Bereh boh??

0 comments: