Thursday, January 8, 2015

Barang Lama Jangan Dibuang

Tokyo Sky Tree - terhasil selepas bencana gempa bumi dengan magnitud-9.0 yang melanda Jepun beberapa tahun lalu.

Diilhamkan daripada struktur binaan pagoda, dengan struktur tengah sebagai tiang utama yang memasak bumi dikenali sebagai shinbashira untuk 'counterbalance' gelombang seismic dan mengurangkan gegaran di struktur kelilingnya. Bangunan ini dikatakan mampu bertahan terhadap gempa bumi berskala magnitd-8.0 dan mungkin lebih.

Menara kayu tertinggi di Jepun, pagoda Toji Temple setinggi 55M (perbandingan ketinggian: lebih kurang 20 tingkat) masih teguh berdiri sejak tahun 1644.

***

Di Malaysia, rasanya struktur binaan untuk rumah kediaman patut meniru binaan rumah Melayu tradisional - tinggi dan berkaki. Secara tak langsung mungkin boleh mengurangkan jumlah kereta yang  park di tepi jalan yang menyebabkan jalan-jalan di taman perumahan menjadi sempit, sebab bawah rumah boleh jadi porch.

Lagi, dengan rekabentuk yang ada sisip angin dan pembinaannya mengambil kira arah aliran angin serta arah terbit dan terbenam matahari dapat menyamankan rumah dan air-cond mungkin tidak lagi diperlukan.

Lagipun sebagai bumi yang kerap menerima hujan dan kejadian banjir juga kerap berlaku, mungkin boleh mengurangkan skala kemusnahan harta benda.

Tiang seri yang terdapat dalam rumah tradisional Melayu pula apa fungsinya? Mungkin supaya rumah lebih teguh dan mungkin juga prinsipnya sama dengan shinbashira! Itu aku agak je. Hee..

Nenek moyang kita bina rumah dengan rekabentuk yang sebegitu, pasti ada sebabnya.

Tapi sekarang, kenapa dipotong kakinya?

2 comments:

Nizam.Ariff said... [Balasan]

Sebab dirasakan selamat...
Klu dulu rumah bertiang tinggi sbb nak kasi gajah rimau lalu lalang lawan bola piala malaysia...kan?

cinta said... [Balasan]

@Nizam.Ariff

sekarang gajah rimau main bola dalam rumah la pulak.