Friday, May 6, 2016

Feminisme Dari Perspektif Aku

Sebelum ini aku suka kalau aku dilabel penyokong feminisme. Tapi sekarang setelah aku tengok pemahaman feminist ini aku rasa aku patut menjauhkan diri dari ideologi ini.

Ops, jangan salah faham. Tidak menyokong idea feminisme tidak bermaksud aku menyokong chauvinism. I am totally against it. Hey, aku perempuan beb!

Aku sokong hak wanita untuk mendapat peluang pendidikan, peluang berkerjaya, dan peluang-peluang lain sama seperti lelaki.

Aku sokong hak wanita untuk mendapat layanan yang baik tanpa mengira gender, malah aku rasa sepatutnya wanita dilayan dengan lebih baik berbanding lelaki.

Aku sokong hak wanita untuk hidup dengan aman dan sejahtera tanpa tekanan gender.

Tapi feminisme adalah jauh lebih daripada itu. Malah sampai satu tahap yang aku rasa mengancam kesejahteraan dan hak eksklusif wanita.

Perasan tak ideologi ini menganjurkan kesamarataan total antara gender.

Dan sedar tak apa bahayanya.

Sebelum aku jawab persoalan di atas meh kita tengok berita ni dulu.

Baru tadi terbaca berita tentang seorang pelajar Swedish bergambar topless untuk majalah sekolah.

Alasannya boleh baca screenshot ni. Kalau kau terpaksa sepetkan mata kau klik lah gambar tu bagi nampak jelas.


klik sini untuk berita penuh

Mula-mula perhatikan alasan pelajar ini ; dia rasa sebagai seorang feminist dia bebas untuk mendedahkan seberapa banyak bahagian tubuh seperti mana yang dilakukan kaum lelaki.

Dan dalam blognya dia berpendapat wanita ada hak untuk mendedahkan dada di khalayak umum sama seperti lelaki.

Dia juga berpendapat bahawa tiada perbezaan biologi antara lelaki dan wanita.

What?!

Of course there is. Buto ko apo? Man and woman are biologically different. Science has proved it. Hello..

Dia sambung lagi, katanya wanita bukan objek. Wanita adalah manusia.

Memanglah.

Sebab itu menafikan perbezaan biologi lelaki dan wanita adalah mengarut dan menyamaratakan wanita dengan lelaki dalam segala segi adalah tidak patut.

Sebab wanita itu manusia. Manusia yang istimewa yang tidak sepatutnya disamakan dengan lelaki.

Dan dia berpendapat tindakannya bergambar topless adalah satu langkah menuju kesamarataan (gender).

Aih.. pening.

Ok, dah berita.

Berbalik kepada persoalan aku di awal tadi.

Gender equality. What is the problem with it? Is there?

Bandingkan dengan berita pelajar tadi.

Kesamarataan yang dimomokkan adalah kesamarataan total tanpa mengambil kira faktor gender.

Ideanya begini, apa lelaki buat perempuan pun boleh buat termasuklah berpakaian sekadar berseluar tanpa berbaju mendedahkan dada.

Bagi aku idea kesamarataan yang diterjemahkan seperti ini menjadikan wanita itu public property. Boleh ditonton dan disentuh secara percuma atas tiket kesamarataan.

Dalam erti kata lain maruah wanita telah dicampak di tempat yang rendah atau dalam konsep yang mungkin lebih senang difahami - downgraded.

Penterjemahan gender equality yang seperti ini juga mengundang lebih banyak jenayah seksual terhadap wanita.

Sedang mereka sibuk dengan hak untuk mendedahkan tubuh mereka lupa tentang hak untuk menjaga kehormatan.

Menutup bahagian badan dan menyembunyikan bahagian yang patut disembunyikan juga adalah hak individu yang mesti dihormati.

Dan idea yang mengatakan bahawa wanita itu sama dengan lelaki itu sendiri sudah mencabul hak eksklusif wanita.

Terutamanya hak eksklusif penjagaan dan pendidikan anak-anak.

Kau tanyalah mana-mana wanita yang ada anak terutama anak kecik, kalau bukan kerana tuntutan ekonomi wanita-wanita ini teringin benar duduk di rumah untuk jaga, urus, dan mendidik sendiri anak-anak.

Tapi feminist inginkan dan kalau boleh lelaki menggantikan wanita duk rumah jaga anak.

Kau nak budak mati? Baru-baru ini di US dah ada kes bapak tembak anak kecik sebab kacau dia main game. Bapak-bapak tu sendiri ramai yang belum matang. They are big boys. Not all but the number is many.

Kang nanti berapa ramai budak kena rogol kena liwat. Maaf aku cakap direct. Realitinya memang sekasar itu.

Sekian banyak kes seperti ini dilaporkan. Tapi kita gagal ambil pengajaran.

Wanita dan kemahiran mengasuh anak itu adalah pakej yang ada secara semulajadi. It is natural. Fitrah. Kemahiran yang tiada pada lelaki.

Ok dah. Kalau nak bercerita tentang perbezaan lelaki dan wanita sampai bila pun tak selesai. Lagipun aku tak rajin nak tulis panjang-panjang.

Now come to the real point. Huh jauh benor baru sampai point ni.

Feminisme melaungkan KESAMARATAAN gender dalam segala aspek. SAMA RATA.

Gender equality kata mereka.

The problem relies on this word

EQUALITY.

Yang mana aku rasa apa yang patut kita perjuangkan adalah KESAKSAMAAN.

SAKSAMA.

which means

EQUITY.

Bunyinya mungkin hampir sama. Mungkin dua perkataan ini bersaudara tapi mereka bukan kembar. Jauh sekali kembar seiras.

Aku bagi CONTOH yang sangat mudah.

Katakan aku ada dua orang anak, sorang lelaki, sorang perempuan.

Atas dasar equality seperti yang difahami oleh feminism aku belikan permainan yang sama untuk mereka - senapang mainan.

That is equality.

Is that fair?

Anak perempuan aku suka anak patung.

Anak lelaki aku suka senapang mainan.

Sebetulnya aku patut membelikan anak patung untuk anak perempuan aku dan senapang mainan untuk anak lelaki aku.

This is equity.

Nampak?

Masalah kita sekarang ialah gagal mengenalpasti dan gagal mendefinisi. Lepas tu cemburu mengkhinzir buta kat lelaki sedangkan wanita itu istimewa. Tak boleh disamakan dengan lelaki.

Mohon jangan keliru.

I am against chauvinism. But it does not make me a feminist.

I am supporting JUSTICE as it promotes equity.

Geddit?

8 comments:

Nizam.Ariff said... [Balasan]

Hmmm....rasa nk interview dia la....haha

cinta said... [Balasan]

Wah gatal.
Report bini kang.

Manusia Berubah said... [Balasan]

sesekali baca ilmiah memalam ni.. segar juga mata...! :)

betul la tu.. kita nak hak kesaksamaan.. dan dilayan seperti yg selayaknya seorang perempuan.. bukan nak sama rata yg sambereno...

budak tu tak matang..! biasa la baru nak up.. mcm Bella Nabella la tu.. ehhh.. *tetiba* :p

cinta said... [Balasan]

Wah leter cik kak pn boleh masuk kategori ilmiah. Kiranya leter yg berkualiti lah ye. Agak2 ada kesan panas tak? Ai produk melayu tau..ehh..*tetiba jgk* :p

Ummul Azkee said... [Balasan]

Pjg lebar..dan entri ini buat kte berfikir..tpi saya setuju..lelaki n wantita berbeza dann ada kualiti terrseendiri .xyah semua bnde kita nk pertikaikan..laki boleh,aku pun boleh.pastu buka bju.ngek sgt tu

Fendi Rocka said... [Balasan]

setuju,dia nak persamaan bukan kesaksamaan. lelaki boleh kahwin dgn perempuan, sudahnya dia yg perempuan pun nak kahwin dgn perempuan.

cinta said... [Balasan]

Tak ngek lg dah ua. Ngok tu. Eheh.

cinta said... [Balasan]

Mgkin ini salah satu contoh 'tak sedar diri' yang baik.