Sunday, June 25, 2017

Rendang Ayam Cili Padi Nogori

Kaler cenggini dah macam terlebih kerisik.

Tahun ni giliran aku buat rendang.

Ayam kampung bela sendiri. Kelapa pun hasil tanaman kat laman. Terasa sungguh tradisional di situ. Cuma aku terlepas adegan kejar ayam dan sembelih ayam tu.

Berkat buat sibuk dan mengacau mak mertua di dapur selama ni agaknya buat aku hafal bahan-bahan rendang ayam ni.

Cuma masalah masakan Melayu ni selalunya sukatannya main agak-agak je. Paling tak pun sukatan ikut inci atau ukur pakai ibu jari kaki. Benda makan boleh pulak ukur sebesar ibu jari kaki :p. Mungkin inilah namanya masakan dari kaki hati.

Jadi kalau aku nak kongsi resepi di sini takut pula kalau tak berapa menjadi. Nanti lah kalau dah dapat sukatan dan nisbah yang elok aku kongsikan.

0 comments: