Thursday, January 23, 2014

Sila Ikut Spesifikasi

Sekarang baca berita macam baca cerita seram. Lagi ngeri sebab itu kisah benar. Mangsa makin lama makin muda. Penjenayah pun . Terbaru yang buat aku sentap berita budak dua tahun kena rogol, kena liwat, lepas tu kena bunuh. Dua tahun. Kecik sangat. Anak aku dua tahun baru nak bercakap.

Binatang betul. Eh, itu bukan macam binatang lagi dah. Itu dah macam setan. Aku ingat itu hari cukuplah cerita arwah Nurin yang sampai hari ni aku tak boleh sebut atau dengar nama dia. Tapi lepas tu bertubi-tubi cerita lain keluar, dera, bunuh, kes tiga beradik kat Alor Setar itu hari, dan lagi dan lagi.

Terlintas kat kepala otak aku yang macam pandai (sangat..) ni yang jenayah ni akan berkurang dengan penguatkuasaan undang-undang...




...Islam.




Ya, undang-undang Islam dengan erti kata lain Hudud yang ramai orang fobia dengar. Takut tak tentu pasal. Adui. Fobia sebab tak kenal. Tapi cuba ambil masa dan study sikit dan sikit lagi dan lagi dan otak yang macam cerdik jer tu akan dapati inilah undang-undang paling adil. Undang-undang ciptaan manusia nak bandingkan dengan undang-undang ciptaan Allah macam membandingkan robot dengan manusia.

Perbezaan yang paling senang antara undang-undang sivil dengan hudud - undang-undang manusia kesian kat penjenayah, hudud kesian kat mangsa. Mana lebih adil? Dalam hudud pengampunan diberikan oleh mangsa (atau keluarga mangsa kalau mangsa tu terbunuh) tapi dalam undang-undang sivil pengampunan diberi oleh pemerintah. Bayangkan anak si A kena rogol, dihukum ikut undang-undang sivil, tup-tup berkelakuan baik konon dan pemerintah bagi pengampunan. Rasa-rasa apa perasaan si A itu, anak dia yang kena rogol, keluarga dia? Adil sangat lah tu. Lagi nak mempersoalkan hudud.

Hudud ibarat spesifikasi yang Allah dah siapkan untuk ciptaan dia. Ibarat engineer kereta dah tetapkan spec untuk kereta yang dia design kena pakai minyak petrol, tetiba orang yang pakai kereta tu memandai-mandai tuang minyak masak dah tentu tentu ler rosak kereta tu. Adoyai.. tak paham-paham..

Tapi tu lah, nak laksanakan bukan boleh ambil masa setahun dua, tambah-tambah dalam negara bermasyarakat majmuk. Tapi kalau pandai cubalah masukkan unsur-unsur hudud tu diam-diam dan jangan labelkan hudud ke Islam ke, barulah manusia-manusia yang takut-tak-tentu-pasal tu tak melatah.

Disebabkan golongan yang takut-tak-tentu-pasal ni lah sekarang kita yang takut-tak-pasal-pasal. Adoi ai..

2 comments:

t.a.t.a said... [Balasan]

Aku lagi suka kalau hudud dilaksanakan di Malaysia. Walaupun depa kata banyak alasan nak buat, bagi aku kalau betul nak buat, Dia mesti akan permudahkan jalan. Tapi kalau tak nak buat, ada je la alasan.

cinta said... [Balasan]

@t.a.t.a
setuju. hendak seribu daya.