Wednesday, September 21, 2016

Celaka

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

 وَيْلٌ لِّكُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ

Kecelakaan besar bagi tiap-tiap pencaci, pengeji
(Al-Humazah: ayat 1)

****

Trend sekarang, mana-mana ada je kaki caci maki umpat etc.

Komen fb, komen blog, komen berita, nak mencacimaki je kerjanya.

Bawak keta bawak moto bawak lori pun nak maki je kerjanya.

Tapi bila tengok tukang caci tu, the words yang diorang pakai untuk caci orang nampaknya macam kena pulak dengan yang tukang caci tu. Maki diri sendiri ke? Hehe.

Jadi kepada semua haters dan juga aku sendiri (eh aku bukan hater tapi), kalau nak mencacimaki tu ingatlah ye, sebelum ayat caci tu kita ekspresikan (cakap ke tulis ke) awal-awal lagi Allah dah celakakan tukang caci (sila rujuk petikan ayat quran di atas).

Nota:
sesetengah tafsir menterjemahkan ayat ini "celakalah ke atas pengumpat dan pencela". Maksudnya sama. Beza cuma penggunaan istilah dan gaya bahasa. Back to the arabic words ok.

Btw maaf sebab tajuk perkataan caci maki.


2 comments:

Fendi Rocka said... [Balasan]

trending skrg ni, rajin mencaci sana sini, kdg perkara temeh pun nak amik bahagian, hobi kut.

cinta said... [Balasan]

Parah hobi camni.