Thursday, September 15, 2016

Kualiti

Ada satu amalan di tempat kerja (mana-mana tempat kerja lah, bukan tempat kerja aku je) yang aku tak gemar - buat sekian-sekian sebab benda tu dah lama dipraktikkan.

Bagi aku statement tu perlu ada terma dan syarat.

Sebab tak semua benda yang dah lama dipraktikkan tu betul. Ya, aku tahu ada yang tak salah tapi bila ia kurang tepat dan ada ruang untuk penambahbaikan kenapa tak nak improve? For the sake of that thing has been there for a long time ago? ******** (maki).

Lebih karut lagi kalau dah ada dalam spec dan standard tapi tak ikut. Lagi pelik bila mereka yang suka amalan ni tak tahu pun benda tu ada dalam standard.

Bila dibagitau siap tunjuk proof ada dalam standard tajuk sekian-sekian page sekian-sekian clause sekian-sekian, boleh pulak cakap "tapi kita dah lama buat macam ni".

Tak best betul excuse macam ni.

Mentang-mentang lah benda-benda tu tak diaudit. Tapi amalan ni betul-betul menyusahkan orang (baca:aku) esp bila nak update drawing. Buat asal siap je. Bencilah.

7 comments:

Fnd Rocka said... [Balasan]

benda2 begini biasanya memerlukan orang2 baru, untuk selongkar bawah karpet.sbb org baru yg akan byk mempersoalkan itu ini, dan org lama akan rasa gatal2.di situ berlaku pertembungan idea dan praktis, di kana jika diselia secara profesional akan membawa ke puncak jaya.

aku skrg tersepit di celahan lama dan baru

Nizam.Ariff said... [Balasan]

@$-&%$+ (carut).... haha

Pernah dgr konsep freeze-unfreeze?

cinta said... [Balasan]

Tapi ada org2 baru yg suka ikut amalan buruk org lama. Masalah tu. Mgkin prinsip dorg ni 'to be wrong wt others is better than to be right alone'.

Sian kau tersepit. Mcm sandwich. Hehe.

cinta said... [Balasan]

Sempat carut. Keh3.

Konsep apa tu? Cer citer.

ewanthology said... [Balasan]

'transfer of knowledge' dari senior... confirm ikut cara senior buat, bukan ikut manual yg ada...hehe

cinta said... [Balasan]

Itu lah. Kalau senior pun ke laut abislah. Susah2 je ada std.

cinta said... [Balasan]

Selagi ada penyakit malas selagi tu lah masalah ni ada.

Eh dh nk 2020 dah. Tp LRT boleh lg sangkut time hujan :p