Tuesday, November 22, 2016

Pemimpin Buruk Pe'el

Akhir-akhir ni aku makin muak dengan pe'el sesetengah mereka yang bergelar pemimpin.

Terutama mereka yang nampak sangat macam budak-budak hingusan yang bila naik angin je bahasanya mula lah keluar ayat caci maki yang tak sepatutnya disebut oleh orang yang bergelar pemimpin. Pemimpin seharusnya berketerampilan. Seharusnya macam orang. Bukan macam ... (isi sendiri tempat kosong).

Bila mereka mula menghina orang dengan perkataan 'haram jadah' (dah tu hidung berdarah), hina surname 'Kok' (tapi kat kepala pakai songkok), ugut nak sembelih orang, ugut bunuh, hina dengan nada berbunyi sexist, kurang ajar dengan perempuan, dan lagi dan lagi dan lagi, serius aku rasa marah walaupun orang yang mereka hina itu bukanlah orang-orang kegemaran aku.

Tak suka dah lah, nak hina nak caci buat apa. Caci maki bukan boleh buat martabat kau naik setinggi gunung pun. Kau tak perasan bila kau caci orang kau nampak sungguh bodoh. Sungguh sengal. Sungguh ... er sial. Maaf, tak bermaksud nak maki tapi perkataan itu nampak sangat tepat digunakan di sini.

Sebab apa sial? Sebab bila kau caci maki orang yang mana agama kita larang, kau memburukkan agama dan bangsa. Reti?

Ah sudahlah. Aku leter panjang-panjang pun bukan boleh ubah pe'el diorang ni.

Aku ada satu lagu nasihat untuk diorang yang KONONNYA pemimpin yang membela Melayu dan Islam.

Harap dihadam segala nasihat.



Siti Nurhaliza - Kurik Kundi

Nak berkabar tingginya budi kita ya tuan
Nak berkisah kaya tutur bicara
Kalau tinggi untung jadi bintang
Kalau rendah masih jadi intan

Teratak mahligai bak dipayung teduhnya
Bila budi melingkar anak asuhan
Adat yang lama berbudi berbahasa
Akar kehidupannya

Chorus
Yang kurik kundi yang merah saga
Baik budi indahlah bahasa
Pantun lama tinggi kiasannya

Berpantun seloka sambil menari canggung
Serentak melangkah rentak timur diarak
Gurau senda sopannya dijaga
Sepakat makin kukuh terikat

(Pulau Pinang)
Hang dok pi hang dok mai
Lagu tu lagu mana
Pi sini pi sana depa menghela sakan
Awatlah dok kalut megah condong ke barat
Mai kita
Pakat tarik ramai-ramai
Biar ke timur condongnya

Ulang *

(Perak)
Ada O ada E
Bunyinya tidaklah serupa
Erti tidak berbeza
Betui yong betui sungguh
Betui ape di kate
Selembut tarian hoi
Nak muda berlotah
Tutur bahasanya
Maghi yop maghilah yong
Maghi kita memikio
Parit dengan Kuala
Cakap tidak serupe

Dihitung beratus-ratus bilangan
Digali beratus-ratus terpendam
Di lubuk yang mana
Tak terjangkau ingatan
Makin dibongkar
Makin banyak yang terpendam
Di sini ibunya

Tersurat kurik itulah kundi
Tertulis merah itulah saga
Saga dalam lagu pada indah syairnya
Kundi dalam tarian
Indah lenggok tarinya
Aduhai indahnya

(Negeri Sembilan)
Mana usang diperbahrui
Mana lapok hai dikajangi
Mana elok dipakai ondeh dipakai
Kalau singkat cantik manis
Disambungkan
Kalau panjang cantik manis
Minta dikerat
Yo sungguh yo bonar
Kato sungguh dikato
Muafakat ya tuan
Ibu adat di ondeh tidak dilupa
Tak boghadat
Minum tidak bergula
Tak bobudi
Pohon tidak berbuah
Tak boghadat
Minum tidak bergula
Tak bobudi
Bagai pohon tidak berbuah

Ulang Chorus

(Terengganu)
Halus manis hai bila berkata
Hai lapik berkias molek sungguh la wei
Santun lakunya wei merendah suara
Bagai berpayung wei rasa teduhnya

( Kelantan )
Teghtek teghning oghe kito
Hok tu keno jago
Jange sapa berlete kale
Luar napok come
Jange dale habih kuca lembe
Luar napok come
Jange dale habih kuca lembe

(Sabah)
Membubutlah bayu
Lalu limpas siring semalu
Mengalai bagai tari sesuku
Tari sesuku

(Sarawak)
Selembut madah begitu taghi
Sek ada sakit ghasa di hati
Kamek nyambut madah tuan hulurkan
Kitak nyambut madah kamek hulurkan

Ulang *
Ulang Chorus


4 comments:

Atie Yusof said... [Balasan]

Muak sebenar nya dgn senario politik negara kita skrg ni.. saling memburukkan antara satu sama lain.. fitnah berleluasa.. betul2 akhir zaman.. :(

cinta said... [Balasan]

Bila emo dan ego lebih akal takleh pakai lagi dah.
Moralnya nk jadi pemimpin mesti berakhlak kan.

Manusia Berubah said... [Balasan]

perenggan 2, 3 dan 4 sangat padu....!

...

cinta said... [Balasan]

Tp tak sampai kat diorg. Huhu..