Tuesday, April 26, 2016

Siapa Yang Buat?


Satu hari dua kanak-kanak riang ini berdiskusi tentang ciptaan Allah dan ciptaan manusia.

Bumi tu Allah yang buat. Matahari tu Allah yang buat. Matahari tu sebenarnya bintang (fakta tambahan dari si leng chai). Pokok tu Allah yang buat. Langit tu Allah yang buat.

Rumah manusia yang buat. Sekolah manusia yang buat. Kereta manusia yang buat.

Tiba-tiba diorang diam. Sekali keluar satu soalan best.

"Mama, kenapa Allah tak buat kereta?"

Sila lah share jawapan yang sesuai kat ruang komen.

Next entry aku share jawapan yang aku bagi kat bebudakbanyaksoal ni.

4 comments:

julie shahril said... [Balasan]

sebab Allah bagi ilham pada manusia, dan manusia yg akan buat kereta.

*lama amek masa nak pikir jawapan utk soklan nih

Fendi Rocka said... [Balasan]

terkehel kepala aku nak memikiau.

tapi soalan yang bagus dan bagus untuk bertanya soalan.

lebih banyak bertanya, maka lebih banyak kita mencari.

lebih banyak mencari, maka lebih banyak belajar.
Dan tuhan sayang orang yang belajar, mungkin sbb tu tuhan sendiri tidak ciptakan kereta.

cinta said... [Balasan]

Jawapan dah nk sama dh dgn skema jawapan tp kena olah ayat budak tadika.

cinta said... [Balasan]

Jawapan bagus tapi kalau bagi kat dua org ni rasanya terkehel kepala mama dia nk memikiau jawapan2 soalan2 susulan.